Intervju
Biti arhitekt i biti učitelj
Autor/izvor: DAZ / vizkultura.hr 22/01/2015
Prof. Dragomir – Maji Vlahović dobitnik je ovogodišnje Nagrade UHA-e „Viktor Kovačić“ za životno djelo. Damir Sekulić razgovarao je s njim za vizkulturu o arhitekturi, utjecajima, obrazovanju i kulturi. U nastavku donosimo intervju u cjelosti.
Prisjećajući se studiranje na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu prije više od deset godina, neke od prvih slika koje mi se pojave su satovi arhitektonskog projektiranja kod Prof. Dragomira – Majia Vlahovića. Prvi pravi, opipljivi susret s arhitekturom, s kućom, stanovanjem, umjetnosti, kontekstualnošću i zapravo prvim projektiranjem. Ti satovi na drugoj i trećoj godini studija su međutim bili i ostali puno više od vježbi i konzultacija. Bio je to ulazak u jedan cijeli novi svijet koji je bio i ostao više od studija ili profesije. Utoliko mi je bilo veliko zadovoljstvo imati priliku razgovarati s Prof. Vlahovićem dobitnikom ovogodišnje Nagrade „Viktor Kovačić“ za životno djelo, koju dodjeljuje Udruženje arhitekata Hrvatske.
Uz niz obiteljskih kuća koje odlikuje jedan bezvremenski duh, koje su projektirane s predanošću i studioznošću, koji reflektiraju strast i gotovo opsesivnost s arhitekturom kao disciplinom, Prof. Vlahović za mene je bio i ostao jedna od onih osoba u edukativnom i profesionalnom životu koje čine razliku. Neko zadovoljstvo i znatiželja za upijanjem novih znanja i odlaskom na vježbe s novim skicama, crtežima i pitanjima nakon neprospavanih studentskih noći, vratilo se poput nostalgije kad sam ponovo ušao u kabinetu na trećem katu Arhitektonskog fakulteta u Zagrebu gdje smo razgovarali o sličnim univerzalnim, arhitektonskim i životnim pitanjima kao i prije desetak godina.
Dragomir - Maji Vlahović, prvi susret s Arhitektonskim fakultetom, s 5 godina, 1951. Vlahović na drugoj stepenici
Često ste spominjali da su ishodišta vašeg rada, arhitektonskog prosedea ,duh mjesta (genius loci), koji implicira i orbitu sunca, koja kreira i definira organizaciju života.
Pitanje je teško i lagano; teško, jer bih morao dugo eksplicirati, a lagano, jer bih mogao odgovoriti na razini haikua. Sunce nisam ja izmislio. Sunce je premisa za naše živote. Meni je sunce premisa projektiranja u kontekstu,kao što ste spomenuli, kontekst mjesta tj. genius loci. To su važne teorije, ali i neke supstance, premise, neki kameni krajputaši, neki megaroni, neki partenoni ; govorim figurativno. Ako kuća nije projektirana u kontekstu orbite sunca, meni nije dobra. U arhitekturi postoji istok, jug i možda zapad i irelevantno je da li je to obiteljska kuća ili stambena zgrada ili neka druga tipologija. Ako se vraćamo u povijest, Sokrat je „napravio kuću“ koja prati sunce; sada postoji pitanje konteksta mikro ili makro. Nije svejedno kakvo je sunce na maloj parceli, kakav je mikro kontekst i kako je to u gradu ili suburbiji. Meni orbita sunca konstituira rješavanje problema organizacije tlocrta kuće.
Kuća Benkotić 1989-91
Kuća Benkotić 1989-91
Kuća Benkotić 1989-91 - tlocrt prizemlja
Kuća Benkotić 1989-91 - tlocrt kata
Uvijek spominjete taj lokalni kontekst u kojem djelujete,ono lokalno sjeverozapadne Hrvatske; zagorski ganjak, travu, suburbiju, no jako puno razmišljate i o globalnom. Danas se često u suvremenoj arhitekturi brišu granice lokalnog i globalnog. Kako inkorporirate globalno u vašu arhitekturu koja izrazito poštuje kontekst tj. duh mjesta?
Sada živimo u globalnom svijetu, u intervju-u u Orisu ,kritičaru i teoretičaru arhitekture Maroju Mrduljašu rekao sam da Marshall McLuhan kaže da je svijet globalno selo u kontekstu medija i informacija, ali u kontekstu primjene u arhitekturi meni nije; a onda meni nastaje problem „ retrogradnosti“. Ako projektiram u Hrvatskoj koja je u kontinuitetu siromašna zemlja, meni to postaje pitanje svjetonazora i ekonomskih premisa s čime moramo biti odgovorni. Mene ne zanima high tech kuća, jer ona autonomno ne postoji u našem kontekstu,mene zanima low tech i low cost. Sada dolazimo u opasnost retrogradnosti i konzervativnosti ,što nije točno. Nekad su u našem užem zagrebačkom okružju,npr. Črnomerec, Samobor, i diljem Hrvatske postojale ciglane tj. cigla.Kad je Louis Kahn radio u Bangladešu ,radio je s opekom; on nije uvozio visoku tehnologiju iz SAD-a ,već je s tom običnom, lokalnom i jeftinom opekom sagradio remek djelo.Suprotno, Mies van der Rohe, svjetski arhitekt, tijekom projektiranja kuće Tugendhat u Brnu postavio je uvjet da majstori i sva tehnologija dolaze iz Njemačke , (bio je sumnjičav prema čehoslovačkom locusu ,a Čeholovačka je u ono vrijeme imala npr. tvornicu automobila Škoda). Sada ja postavljam pitanje, da li Hrvatska ima visoku tehnologiju ili npr. tvornicu automobila? Nema, ali znam da ima ciglu, znam da ima armirani beton, koji su low cost, elementarni i univerzalni mediji. Sad se postavlja pitanje da li Tadao Ando i ja radimo iste kuće s armirano- betonskim zidom. Ne,jer u njegovom japanskom kontekstu armirani beton ne rješava fiziku zgrade,što je legitimno, jer je njihov kontekst u klimatskom i dru&ˇtvenom smislu dijametralno suprotan od našeg svjetonazora i kulturnog kruga.
Svaka kuća implicira drugačiji ekonomski, svjetonazorski i kulturni kod, koji je meni neovisan od globalnog svijeta na nivou informacija,“melting pota“ i postupnog nestajanja nacionalnih država.
Spomenuli ste Japan, koji ima izrazito bitnu ulogu u vašem radu. Vi predajete izborni predmet, Japanska prostorna koncepcija, na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, iako se radi o dijametralno suprotnim kontekstima; kako japanska arhitektura i kultura utječu na vaš rad?
Japanom se bavim od diplome, ali ne zbog egzotike, nego rekao bih ex- privata, autodidakt sam. O japanskoj kulturi i arhitekturi naučio sam sve iz časopisa i knjiga, nisam nikad tamo bio što je možda pogrešno, ali mislim da je premisa da se svlada teren intelektualno i duhovno prije odlaska na mjesto; kad se pak radi o inicijaciji kako sam došao do Japana,došao sa prateći literaturu u svojevrsnom interregnumu. Arhitekt nije po mom mišljenju dobar,ako projektira u kontinuitetu. Potrebna je pauza, kao kod pisanja; dobar je primjer Umberto Eco koji je velik dio vremena provodio u knjižnicama i arhivima,vadeći citate i uzimajući bilješke za fusnote,često na latinskom koji je danas de facto mrtav jezik.Ti citati i danas su važni,jer je latinski supstanca i etimologija mnogih jezika. Paralelu možemo povući s arhitekturom.Kada se pojavila postmoderna,poznatog teoretičara Charles Jencksa pitali su kako to da više nigdje u Evropi ili u Americi nema Bauhausa ,Gropiusa, Mies van der Rohea, Le Corbusiera ili Frank Lloyd Wrighta. On je odgovorio da u zapadnom podneblju nema više internacionalnog stila, jer se mi nostalgično vraćamo u povijest,ali u Japanu postoje arhitekti koji su na razini Bauhausa „ figurativno govoreći“, odnosno na razini minimalizma ili racionalizma,kad govorimo u našem kontekstu.
Tako je krenuo moj interes za Japanom. Mene fascinira japanska arhitektura od koje još uvijek učim, jer je na svim razinama fantastična, od estetike, kulture do religijskog pluralizma. Uvijek govorim studentima kako zapadnim kulturnim krugom dominira vertikala, dok je u Japanu to horizontala, to znači da ja svoju duhovnost,svoj svjetonazor,svoju estetiku biram,ali da bih mogao birati i tražiti potrebno je da kao Umberto Eco istražujem svoj background, što je prije mene postojalo. Ne vjerujem u arhitekte ili umjetnike koji svaki tjedan odluče nešto novo izmisliti, biti inovativni i anticipativni. Vjerujem u evolutivnost, kao Darwin. Naslanjam se od megarona, partenona i piramida na iskustva drugih i transformiram njihove tajne,njihove crte, oblike, svjetonazore i estetike, i sakrivam ih da ih i drugi traže. To po meni znači biti up-to-date u globaliziranom svijetu.
Crna kuća 3, Samobor
Crna kuća 3, Samobor
Spomenuli ste anticipativnost. Umjetnost često anticipira arhitekturu te iako je puno slobodnija u pogledu ne postojanja klijenta,kao što je to slučaj s arhitekturom, ona ima za vaš rad kao arhitekta i nastavnika, čega se dobro sjećam kao student, bitnu ulogu. Možete li objasniti važnost te sprege umjetnosti i arhitekture za vas?
Umjetnost je za mene izrazito bitna. Da bi mogli dalje razgovarati moramo definirati što je umjetnost. Ja još uvijek ne znam... umjetnost je meni sloboda. Meni je arhitektura evolutivna, ali umjetnost nije. Jednom sam rekao da meni Altamira i Lascaux nisu ništa manje bitni od video umjetnosti. Sve ovisi o kontekstu,da li sjedim u galeriji i gledam video art Dalibora Martinisa ili u pećini i gledam crteže bizona. U umjetnosti isto postoji i mjerilo i kontekst i mikro i makro,ali postoji sloboda.Mi smo arhitekti i ovisni smo o klijentu, bez kojeg bi bili , tako rečeno, papirnati arhitekti. Klijent ima svoje želje, svoje premise, to je teška situacija. Mi smo limitirani kontekstom, programom, sustavom u kojem radimo,kao i financijama,stoga nemamo slobodu umjetnika. Arhitekt nije slikar, ni kipar ni performer. Uvijek se referiram na Marinu Abramović, ili našu Vlastu Delimar ili pak Toma Gotovca. Njihov medij je njihova duhovnost i njihovo tijelo. Arhitekt mora sam, osobno, svoju unutarnju duhovnost pronaći i to je ono o čemu želim razgovarati sa studentima. Potrebno je naći svoje unutarnje ustrojstvo i to je izvor i pokretačka snaga.
Vi ste jedno kratko vrijeme na početku karijere radili u većem arhitektonskom uredu u okviru tima. Izuzevši taj period radite i stvarate sami. Arhitektura danas postaje jedna interdisciplinarna grana koja okuplja stručnjake iz različitih područja.Kako gledate na to?
Pitanje je dobro,interdisciplinarnost ne marginaliziram; kada radite veliku kuću potrebni su vam suradnici. Radio sam dva mjeseca u jednom većem birou i shvatio sam da ne želim cijeli život crtati „horizontalnu i vertikalnu hidroizolaciju“ ili pak jedan kat hotela. Ja sam integrativan, to je dio moje osobnosti i tražim Gesamtkunstwerk. Ne želim zvučati pretenciozno, govorim samo o integritetu osobe koja želi biti kreativna. Dakle, pitanje je bilo da li rješavati dio problema u jednom velikom sustavu, ili rješavati sve sam u manjem mjerilu, u kojem mogu svladavati sve svoje intelektualne i duhovne probleme. Sebe sam našao u maloj kući. Ne znam da li se moram braniti, ali svi svjetski arhitekti, da ih sada ne nabrajam, savladavali su sve probleme tj. aspekte arhitekture na primjeru male kuće. Danas se arhitektura često valorizira kvantitativno, a ne kvalitativno; Tadao Ando na primjer, iako je prešao i u veće mjerilo, slavu je stekao svojim kućama od 80 – 100 m2. Mislim da je moguće u takvom mjerilu biti i inovativan i anticipativan, tj. kreativan. Analogno tome imamo primjer vina u Francuskoj. Francuska, uz najbolja vina, proizvodi i najbolje drvene bačve na svijetu. Svaki bačvar koji se time bavi ide u šumu, osjetiti miris hrasta kojeg drvosječe ruše, da bi znao kakav će miris imati vino i on tu bačvu radi od početka do kraja isključivo sam. Tako ja želim biti bačvar u svom projektu male kuće i svaka moja kuća je drugačija. Studente znam pitati za Diogena, antičkog filozofa, cinika, koji je živio u bačvi. Oni ne znaju da je Diogen u bačvi i prosio. Mi ne trebamo prositi, ali se moramo referirati na Diogena.
Kuća Gajski Petercol, 1971
Kuća Gajski Petercol, 1971, tlocrt prizemlja
Kuća Gajski Petercol, 1971, tlocrt kata
Kuća Gajski Petercol, 1971, presjek
Možemo se još jednom osvrnuti na vaš opus kojeg čine obiteljske kuće. Ove godine ste dobili i nagradu „Viktor Kovačić“ za životno djelo na kojoj vam čestitam.
Hvala,kolega.
Cijeli svoj životni vijek bavite se temom obiteljske kuće. Da li je postojala ambicija za radom nekih drugih tipologija? Spomenuli smo važnost integrativnosti projektantskog rada, možete li još nešto reći o tome?
Ja sam 1976 godine, spletom okolnosti, u kući moje supruge u Samoboru otvorio vlastiti ured. Situacija je zakonski bila takva da sam u bivšoj Jugoslaviji mogao kao samostalni arhitekt raditi samo obiteljske kuće, za vlasnike pojedince, a veliki uredi projektirali su višestambene zgrade, škole, javne ustanove itd, tako da je moje bavljenje obiteljskim kućama bio i rezultat više sile, u čemu sam pokušao pronaći nešto kreativno i materijalno da bih radio kao arhitekt. Onda čovjek shvati da je moguće izraziti se kreativno i kroz taj mali komad arhitekture. Ne govorim da se netko tko rješava npr. 1000 – 20 000 kvadrata ne može izraziti, ali ja sam tražio supstancu.
Meni je izrazito bitno, kada govorimo o nagradi za životno djelo,da nikad nikoga nisam lovio za rukav, da nikad nisam bio u nekom sustavu, nikad nisam bio umrežen, a nisam ni autističan, ni hermetičan , ni ezoteričan. Kad sam otvorio ured nisam imao posla i radio sam ono što danas moji studenti kada diplomiraju rade. Radio sam arhitektonske snimke ilegalnih nadogradnji da preživim. Kreativnog posla uopće nije bilo, ali ja sam se u tom interregnumu pripremao čitajući, da bih bio spreman za situaciju koju kao arhitekt idealiziraš i sanjaš, da će netko doći i da mu nešto pristojno napraviš. Nikoga nije bilo i tako sam radio i natječaj Tokyo International Lighting Design, „Lighting for Northern Lands“, na kojem sam dobio počasnu nagradu i koji mi je najdraži rad. Ta lampica krijesnica, objedinjuje sve moje kuće i odgovara na pitanje da li je kuća figurativna, prikazivačka ili je apstraktna, autistična, hermetična i zapravo enigma. Osobno preferiram enigmu. Također se postavlja pitanje da li projektiramo oblike ili sadržaje. Neki studenti mi onda kažu oblike, neki sadržaje, ali je potrebno da arhitekt objedini oboje i to je ta kreativna muka.
Nekoliko puta smo se sada dotaknuli studenata. Vi ste dugogodišnji profesor na Arhitektonskom fakultetu i to je jedan od osnovnih segmenata vašeg rada, kojeg po mom osobnom mišljenju kao vašeg bivšeg studenta izrazito dobro radite. Čini mi se da je Rem Koolhaas jednom prilikom rekao da arhitekt danas mora objediniti tri segmenta djelovanja; rad sa studentima, teoriju i kritiku i naravno rad u praksi. Nedavno smo prošli i visokoškolsku reformu i uveli bolonjski sustav. Kako vi gledate na takvu ulogu arhitekta danas u kontekstu obrazovanja?
Koolhaas je naravno u pravu. U kontekstu obrazovanja na našem fakultetu biti ću kritičan, jer sam i sa studentima kritičan. Situacija se promijenila. Na studente „ vičem“, jer sam kolerik po prirodi, ali nisam zločest. (smijeh). Svi danas imaju prijenosna računala, a ja imam još uvijek ravnalo i trokute od trešnjinog drva ( od gosp. Štengla iz Heinzlove ulice) i Schöllers Hammer koji imaju „miris“ one bačve i sjedim i čekam da netko dođe. I što je problem, studenti ne čitaju, „čitaju“ stvari s interneta, a ne literaturu, knjige i časopise. Ja sam „konzervativan“ i mislim da je potrebno čitati npr. Oris, Japan Architect, Domus tj. kvalitetnu literaturu, da bi se ostvarili neki pomaci u razmišljanju.Takvo čitanje, traženje riječi u rječniku, etimologije, citata, to je intelektualni i duhovni proces u kojem je moguće ostvariti intelektualni rast. To je onaj interregnum koji sam spominjao, takva priprema je bitna. U smislu edukacije dogodile su se promjene. Mi imamo dobru biblioteku na fakultetu i potrebno je da je studenti redovito koriste. Kada mi na drugoj godini dođu studenti – upotrijebit ću analogiju s medicinom – oni moraju znati anatomiju, gdje su npr. bubrezi, jetra,oko, itd., govoreći figurativno, da bi na kraju bili liječnici. Tako je i na arhitekturi, na drugoj godini nužno je poznavati elemente, ali i kreativno razmišljati, jer poznavanje samo elemenata ne implicira uspjeh. Tu kreativnost potrebno je nadograđivati, sjesti svaki dan barem jedan sat u knjižnicu i na kraju semestra si prvak svijeta, a nakon diplome i bolji od svog učitelja. Ja sam htio biti učitelj i uvijek govorim da student na kraju mora biti bolji od svog učitelja. Ja se trudim, imam tu strast i žudnju, da student bude bolji od mene jer inače nisam učitelj.
Mi na Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu upisujemo 120 studenata godišnje, od njih 120 deset će biti arhitekti i bez vas i bez mene, a što je s ostalima? Ako netko npr. radi na dozvolama ili u komunalnom, njemu ne može odmoći da zna tko je Tadao Ando, Rem Koolhaas ili Shigeru Ban.
Kuća Tomljenović Marcijuš - Indigo kuća
Za kraj da se dotaknemo i vašeg projektantskog rada još jednom, rekli ste za Crnu kuću, najvjerojatnije vaše najpoznatije djelo, da je devastirana. Vaša posljednja realizacija bila je prije deset godina – monokromna , Siva kuća, a česte su pauze između pojedinih realizacija. Projektirate li još uvijek?
Ja ne gledam na svoj rad faktografski, ne gledam svoj curriculum vitae, ne gledam kad sam koju kuću napravio i kad je bila rupa. Za mene postoji samo činjenica da sam se rodio. Rekao sam već da je rupa poželjna i mislim da je bitno da postoji interregnum, da postoji pauza, kao u japanskoj arhitekturi tj. kulturi. Oni ne idu kontinuirano u kuću, imaju korak, pauza, korak,pauza. Tu se uči. Ili kao haiku, ili npr. poezija Tina Ujevića i roman – uvijek tvrdim da Tin Ujević sa svojom poezijom nije minoran u odnosu na neki veći roman. Zadnjih deset godina nisam povukao ni crtu ( godinama smo u našoj profesiji u recesiji, a inače sam selektivan prema klijentima koji arhitekturu tretiraju isključivo kao uslužnu djelatnost), posvećen sam fakultetu i nastavi. Nekoga obrazovati, biti učitelj je dijametralno suprotno od našeg ravnala i crte ili računala. To su dva različita posla.
Po meni jednako vrijedna i bitna za djelovanje arhitekta danas.
Obrazovanje je jedno, a praksa je drugo. Ja sam malo napravio i neki su me čak pitali promatrajući moj rad kvantitativno, kako sam stoga dobio nagradu „Viktor Kovačić“. Ja nisam ni hendikepiran ni žalostan što nemam recentnijih realizacija. Kad vidim da moji bivši studenti osvajaju nagrade na natječajima ili njihovi radovi su publicirani, ja se njima ponosim i to je rezultat interakcije i u njoj još uvijek tražim od studenata da budu puni strasti i žudnje prema njihovoj budućoj profesiji. To je nešto što me jednako ispunjava.
razgovarao: Damir Sekulić
fotografija naslovnice: Marko Mihaljević
izvor: vizkultura.hr
ˇ
p