Objedinjeni tekstovi pisani o arhitekturi i Gradu Zagrebu u proteklih pet godina, govore o značaju i utjecaju urbanizama i arhitekture na razvoj grada ali i na odnose u društvenom i socijalnom kontekstu. Kroz petnaest poglavlja problematizirani su i obrađeni značajni punktovi koji su važni za funkcioniranje suvremenog grada sa svim dobrim i onim sadržajima koji na različite načine sputavaju ali i otvaraju nove mogućnosti za kreativni razvoj i djelovanje.
Kraj dvadesetog stoljeća na svim planovima pokreće djelovanje arhitekata, budi se uspavana snaga i oživljavaju projekti zamrznuti u prostoru i vremenu, osvježeni novom snagom mladih arhitekata uz mudrost onih koji su godinama stvarali. Realizacije ostvarene u Gradu Zagrebu na području javnih investicija u okvirima konvencionalnog djelovanja te dovršavanja započetih projekata iz predtranzicijskog vremena postaju reperi za djelovanje u čitavoj zemlji. Arhitekti koji djeluju na kraju dvadesetog stoljeća obilježili su arhitektonsku scenu radom koji je vratio vjeru u mogućnosti koje u jednom trenutku mogu donijeti dobra škola, predan rad i „boom“ investicija. Znali su prepoznati mogućnosti međunarodnih natječaja, suradnju sa stranim arhitektima i sve mogućnosti koje iz toga proizlaze. Stvorili su nove odnose u kojima su postali ne samo umjetnici i inženjeri nego i poduzetnici. Više nije bilo dovoljno ideju prenijeti na papir, bilo je mnogo važnije pronaći i uvjeriti investitora da je baš njihov rad onaj koji vrijedi. Hrvatska arhitektura dvadesetog stoljeća u kontekstu europskih zbivanja traje čitavo stoljeće s usponima i padovima, blistavim razdobljima i vremenom zatišja i samozatajno sprema novi zamah. Pitanje koje ostaje jest samo pitanje kontrole ekspanzije s obzirom na utjecaj korporativnog kapitala koji nesmiljeno ulazi u sve pore društva, a posredno i u umjetnost i arhitekturu.
Knjiga Crtice o gradu i arhitekturi značajna je za struku ali i za široku javnost i razvoj svijesti o „Gradu građana“. Sustavno sistematiziranje i analiziranje projekata važnih za razvoj grada nužno je kritički preispitivati i ukazivati na elemente kojima i građani mogu utjecati i razumjeti što u oblikovnom smislu znači Grad i na koji način oblikovanje neposredno utječe na njihov život.
Autorica u ovu zbirku tekstova o arhitekturi i urbanizmu Zagreba, i to prvenstveno suvremenog Zagreba druge polovice 20. stoljeća, kreće sa stanovišta da život i puls grada, njegove ljepote i kvalitete, ali isto tako i probleme i eventualne propuste, baš kao i evidentna obećanja i potencijale, trebaju razumjeti i promišljati ne samo stručnjaci, arhitekti i urbanisti, nego i sami žitelji grada, njegovi stanovnici i korisnici, koji će tada svojim pristupima moći informirano i angažirano vrednovati, akceptirati i promovirati puninu urbane i arhitektonske kulture svoga grada.
Stoga autorica na razumljiv, jednostavan i svima pristupačan način, u maniri znanstveno-popularizacijskog teksta, otkriva u biti složene strukture, logike i postupke urbanog i arhitektonskog razvijanja grada. No, bez obzira na dobro usmjeren i u potpunosti opravdan napor pojednostavljenja rasprave, evidentno je da se iza svake jasno izložene i prezentirane teme krije duboka stručna i znanstvena obrada i analiza, kao i veliko iskustvo proživljenog stručnog bavljenja pitanjima grada i njihovih promišljanja, što onda ovim tekstovima jamči utemeljenost analiza i relevantnost sugeriranih pristupa i rješenja.
Da bi čitatelje jasnije i preglednije vodila kroz svoje tumačenje izazova grada, autorica je tekstove okvirno strukturirala u tri tematske cjeline – “Opna”, “Mreža” i “Točka” – sugerirajući time tri razine, odnosno tri mjerila nužno prisutna i isprepletena u integralnom mišljenju grada. “Opna” pritom označava sagledavanje širega gradskog područja i njegova ruba; “Mreža” razmatra logiku prometne infrastrukture i mrežu poveznica i prometnica, kao i pješačkih pasaža i prolaza; dok “Točka” označava diskusiju pojedinačnih
mjesta i zgrada s njihovim specifičnim temama. Tako ustrojenom strukturom i jasno vođenom diskusijom autorica želi omogućiti uvide o tome što to znači sustavno misliti grad i kako na nas utječe vrsnoća oblikovanja izgrađenog prostora, cjelovitost i razrađenost urbanističkih rješenja, te kako grad u tom smislu direktno utječe na život i zadovoljstvo svojih stanovnika.
Višestruko je stoga opravdan trud iznošenja ove inače krajnje kompleksne stručne problematike na razumljiv i široj javnosti atraktivan i prihvatljiv način, jer se upravo na taj način stvara educirana publika, informirani korisnici, spremni ispravno gledati, razumjeti i valorizirati grad, čime se u konačnici podiže i sveukupna urbana i arhitektonska kultura.
I bez obzira što su ovi tekstovi objavljivani relativno nedavno, kroz petogodišnje razdoblje 2013.-2017. u časopisu Korak u prostor, sadašnji projekt njihova objedinjavanja i izdavanja u obliku cjelovite knjige više je nego opravdan. Naime, isto kao što je nužno potrebno sustavno pratiti i analizirati sve projekte važne za razvoj grada, tako je podjednako bitno imati ih i sakupljene i sistematizirane sve na jednom mjestu, kao relevantnu i vrijednu dokumentaciju koja onda omogućuje kritičko preispitivanje svih bitnih odnosa u prostoru te sagledavanje elemenata koji su tijekom godina do njih doveli. Stoga se ovaj izdavački pothvat snažno i uvjereno podržava.
Odabrani izvorni tekstovi pritom su za ovu publikaciju još i dodatno pripremljeni – djelomično su skraćeni, dodatno obrađeni i adekvatno pripremljeni za objavu u ovom integralnom obliku. Svaki tekst opremljen je i svim pratećim tehničkim komponentama – precizno navedenim bilješkama pisanim prema bibliografskim standardima te pravilima ispravnog navođenja. Svaki tekst opremljen je također i popisom u njemu korištene literature.
Zbog svega navedenog – važnosti i relevantnosti naslovljenih tema, njihove primjerene znanstveno-popularne prezentacije, kao i ciljanog ishoda stvaranja informirane šire publike i upućenih korisnika grada – ova se zbirka tekstova toplo preporučuje za objavljivanje kao vrijedni prilog hrvatskoj i poglavito zagrebačkoj arhitektonskoj i urbanističkoj kulturi.