Arhitektura i pop kultura
Autor/izvor: DAZ 13/06/2011
U organizaciji Kolekcije Marinko Sudac i Instituta za istraživanje avangarde, a povodom izložbe, u utorak, 14. lipnja, u 19 sati u DAZ-u održat će se predavanje kustosa izložbe Područje zastoja: aktivistička umjetnost iz Kolekcije Marinko Sudac Branka Franceschija. Predavanje se održava u sklopu ciklusa Arhitektura i pop kultura Branka Kostelnika.
Na izložbi Područje zastoja bit će predstavljena je aktivistička umjetnost iz Kolekcije Marinko Sudac Autopsia, Beogradski nadrealizam, Slavko Bogdanović, André Breton, Boris Bućan, Bruce Conner, Crveni peristil, Attila Cszernik, Radomir Damnjanović Damnjan, Boris Demur, Braco Dimitrijević, Nena Dimitrijević, Exat 51, Attalai Gábor, Ivo Gattin, Gorgona, Tomislav Gotovac, Grupa OHO, Grupa šestorice umjetnika, Vladimir Gudac, Matjaž Hanžek, Željko Hegedušić, Radovan Ivšić, Japanski dizajn tridesetih godina, Željko Jerman, Szijártó Kálmán, Željko Kipke, Jarosław Kozłowski, Kugla glumište, Vlado Martek, Dimitrije Bašičević Mangelos, Slavko Matković, Ljubomir Micić, Marijan Molnar, Janko Polić Kamov, Ivan Kožarić, Katalin Ladik, Andrzej Lachowicz, Natalia Lah Lachowicz, Obitelj iz Šempasa, Pečuška radionica, Sandor Pinczehelyi, Čedomil Plavšić, Marko Ristić, Miho Schön, Đuro Seder, Josip Seissel, Rudolf Sikora, Zdisław Sosnovski, Aleksandar Srnec, Mladen Stilinović, Sven Stilinović, Josip Stošić, Balint Szombathy, Tomaž Šalamun, Karel Taige, Ivana Tomljenović Meller, Desider Tóth, Traveleri, Josip Vaništa, Jiři Valoch, Gorki Žuvela, časopisi Bit International, Devetsil, LEF, MA, Polet, Rok, La Testa di Ferro, Zenit, izvorna izdanja Futurističkih Manifesta, filmovi Marjana Cigliča, Naška Križnara, Mihovila Pansinija i Vladimira Peteka te video intervjui sa umjetnicima: Bracom Dimitrijevićem, Jarosławom Kozłowskim, Vladom Martekom, Markom Pogačnikom, Rudolfom Sikora, Josipom Vaništom i Tomažom Šalamunom.
Izložba Područje zastoja fokusira se na nemogućnost našeg društva da otvoreno prihvati, procjeni i iskoristi kulturnu baštinu nedavne prošlosti. Koliko god postojali pojedinačni proboji u revalorizaciji referentnog područja u cilju objektivnog sagledavanja dramatičnih povijesnih događaja i instrumentalizaciji njihovog materijalnog i duhovnog nasljeđa idealno objektiviziranog u umjetničkim i/ili funkcionalnim, a danas muzealiziranim objektima, na širem društvenom planu vlada zastoj u integraciji ove baštine u institucionalni kulturni sustav. Istovremeno, za fenomene naše nedavne prošlosti na međunarodnoj sceni postoji realno, a od nas nedovoljno iskorišteno zanimanje.
Izložba Područje zastoja svojom koncepcijom povezuje potencijale dvaju naizgled nepovezanih, a zacijelo nedovoljno iskorištenih kulturoloških cjelina: broda Galeb i aktivističke umjetnosti iz Kolekcije Marinko Sudac. Izložba spaja brod i kolekciju koji su svaki na svoj način u tranziciji prema muzeju.
Brod Galeb simbolizira najviše aspiracije Titove socijalističke Jugoslavije kao nezaobilaznog i nezavisnog čimbenika međunarodne politike (na njemu je u uvjetima onodobnog luksuza dobrim dijelom definirana koncepcija Pokreta nesvrstanih), a s druge strane simbolizira i Titovu sklonost lagodnom životu koja je na razini dnevne politike narodu predstavljana kao vrhunac općeg sudjelovanja u prosperitetu socijalističkog društvenog uređenja i samoupravljanja. Odluka Grada Rijeke i čin akvizicije zapuštenog i devastiranog Galeba naišli su na kontradiktorne reakcije javnosti, iako je potencijal uređenja broda u atraktivnu muzejsku cjelinu evidentan i višeznačan. Važno je napomenuti da je brod kao utilitarno plovilo porinut 1938.godine u jednom totalitarnom sustavu, a završio svoj radni vijek 1989. godine u drugom totalitarnom sustavu kao reprezentativno plovilo snažnog simboličkog naboja.
Institut za istraživanje avangarde dio je projekta koji u cilju proučavanja, očuvanja, prezentacije i popularizacije regionalnih povijesnih avangardi objedinjuje djelovanje Virtualnog muzeja avangardne umjetnosti, Kolekcije Marinko Sudac i Edicije Sudac. Institut je zadužen za osmišljavanje strategije rada i razvoja svih segmenata virtualnog muzeja, načina prezentacije kolekcije i izdavačke politike edicije. Djelatnost Kolekcije Marinko Sudac i Virtualnog muzeja avangardne umjetnosti podupire Grad Varaždin.
Kustos izložbe na kojoj je prikazano ukupno 200 umjetničkih djela svih umjetničkih disciplina, arhivski materijali i snimke razgovora s pojedinim umjetnicima, te dokumentarni materijali o brodu Galeb je Branko Franceschi, a izložba je otvorena do 18. lipnja.