Vijesti
Brutalistička arhitektura u Maroku
Autor/izvor: DAZ 11/12/2016
Brutalistička arhitektura u Maroku, predavanje arhitekta Imada Dahmanija s Ecole d’Architecture de Casablanca, ponedjeljak, 12. prosinca 2016. u 19 sati, Arhitektonski fakultet u Zagrebu, predavaona 317
U sklopu projekta MOTEL TROGIR usmjerenog na kritičku (re)evaluaciju i zaštitu modernističkog arhitektonskog naslijeđa druge polovice 20. stoljeća, od samog početka 2013. godine, radimo na povezivanju sa sličnim inicijativama u europskom, ali i širem mediteranskom (sjevernoafričkom) kontekstu. Zahvaljujući potpori Zaklade Kultura nova, u studenome/prosincu 2015. realizirali smo studijsko putovanje u Casablancu, Maroko, kako bismo uspostavili nova partnerstva i razmjenu znanja te iskustava vezanih uz spomenuto razdoblje i problematiku. Jedan od rezultata tog putovanja jest gostovanje predavača iz Škole arhitekture u Casablanci (L’ecole d’Architecture de Casablanca), mladog arhitekta i znanstvenika Imada Dahmanija, koji će ovom prilikom održati predavanje pod naslovom BRUTALISTIČKA ARHITEKTURA U MAROKU – Genealogija moderne arhitekture Maroka (1950.-1970.). Predavanje je organizirano u suradnji sa Arhitektonskim fakultetom u Zagrebu.
Maroko, a posebno Casablanca, bio je svojevrsni “laboratorij” modernog prostornog planiranja u prvoj polovici 20. stoljeća (posebno za vrijeme francuskog protektorata 1912.- 1956.) i teren za testiranje ideja arhitekata koje su u to vrijeme bile preradikalne za Europu, a razvoj Casablance, u širem kontekstu sjeverne Afrike, bio je polazište projekta “In the Desert of Modernity. Colonial Planning and After” kustosa Toma Avermaetea, Serhata Karakayalija i Marion von Osten (HKW, Berlin, 2008.) koji je nastojao dublje istražiti vezu između modernog pokreta u arhitekturi, Sjeverne Afrike i kolonijalizma. Projekt je polazio od teze da se poslijeratni razvoj modernog pokreta (u zapadnoj Europi) ne može u potpunosti obuhvatiti bez uzimanja u obzir eksperimenata i iskustava arhitekata i urbanista u sjevernoj Africi.
Neovisnost Maroka označava novu epizodu u povijesti njegovog arhitektonskog i urbanističkog razvoja. Iako danas slabo poznat široj javnosti, period od 1950ih do kraja 1970ih u Maroku dobio je priličan međunarodni odjek u svoje vrijeme, putem Devetog kongresa CIAM-a u Aix en Provenceu 1953., kada je na arhitektonsku scenu stupila nova generacija marokanskih arhitekata (uglavnom okupljenih u grupu GAMMA- Groupe des architectes modernes marocains) koji su, činilo se, mogli djelovati bez opterećenja kolonijalnim dogmama. Kao dio Tima 10, doprinijeli su kritici poslijeratnog modernizma (i Atenske povelje) prilagođavajući univerzalističke ideje modernog pokreta lokalnoj kulturi, uvažavajući specifičnosti konteksta i klimu sjeverne Afrike. Ovaj segment arhitektonske produkcije Maroka bit će tematiziran predavanjem Imada Dahmanija.
Predavanje je organizirano i povodom stote obljetnice rođenja istaknutog, a kod nas malo poznatog marokanskog arhitekta Jean-Francoisea Zevacoa (Casablanca, 1916. – Casablanca 2003.).
Više o kontekstu i modernizmu u Maroku pročitajte ovdje: https://slobodneveze.wordpress.com/2015/12/10/split-casablanca/
Zahvala: Luka Korlaet, Arhitektonski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
MOTEL TROGIR projekt je udruge za suvremene umjetničke prakse Slobodne veze.
Projekt MOTEL TROGIR 2016. podržavaju Ministarstvo kulture RH i Zaklada Kultura nova