Nagrade
Dodijeljene nagrade HDD-a i otvorena Izložba hrvatskog dizajna 21/22!
Autor/izvor: DAZ/HDD 12/01/2023
U Laubi – Kući za ljude i umjetnost svečano je otvorena Izložba hrvatskog dizajna 21/22, izložbeni pregled najboljih dizajnerskih radova iz protekle dvije godine koji je ovog puta obuhvatio čak 324 profesionalna i studentska projekta iz svih područja dizajnerskog djelovanja. Tom prilikom, dodijeljene su i nagrade i priznanja najboljim dizajnerskim radovima u pojedinačnim kategorijama, kao i Velika nagrada Hrvatskog dizajnerskog društva te Nagrada HDD-a za životno djelo.
Izložba hrvatskog dizajna 21/22 dvanaesta je po redu od prve održane u Galeriji Forum davne 1999. godine, a nakon više od desetljeća održavanja u Muzeju za umjetnost i obrt, ovog je puta po prvi put prikazana u Laubi – Kući za ljude i umjetnost. Također, ove će se godine navršiti i puna četiri desetljeća od osnutka samog Hrvatskog dizajnerskog društva. Rast same izložbe je zamjetan, ova godina donijela je najviše prijavljenih radova, kao i najviše selektiranih, tako da su do 22. siječnja u Laubi predstavljena čak 324 dizajnerska projekta, ocijenjena kao najbolja u protekle dvije godine. Stoga i nije tako neočekivano da je sinoć dodijeljeno i više nagrada i priznanja nego ikad prije.
Izložbu su otvorili predsjednica Hrvatskog dizajnerskog društva Maša Milovac i HDD-ov kustos i urednik Marko Golub, koji su ujedno bili i voditelji ceremonije, te ravnateljica Uprave za razvoj kulture i umjetnosti Ministarstva kulture Nevena Tudor Perković i zamjenik Gradonačelnika grada Zagreba Luka Korlaet.
O nagradama u osam profesionalnih i osam studentskih kategorija odlučivao je Međunarodni ocjenjivački sud u čijem su sastavu bili: Robert Čanak, Dario Dević, Nataša Njegovanović, Luka Perić, Zlatka Salopek, Juraj Zigman, Ajdin Bašić, Kostas Medugorac te Cvetka Požar. Članovi žirija osobno su uručili sve nagrade i priznanja dobitnicima u pojedinačnim kategorijama.
Izložba hrvatskog dizajna središnja je i najvažnija strukovna dizajnerska manifestacija u Hrvatskoj koja okuplja najkvalitetnije dizajnerske radove nastale tijekom dvogodišnjeg razdoblja, podijeljene u ukupno osam profesionalnih i studentskih kategorija: Dizajn vizualnih komunikacija, Industrijski / produkt dizajn, Dizajn u digitalnim medijima i dizajn interakcija, Dizajn ambalaže, Modni i odjevni dizajn, Cjeloviti projekt / proizvod, Prostorne i grafičke intervencije i sistemi te Koncept / inicijativa / kritički dizajn. Osim što se održava u Laubi – kući za ljude i umjetnost, online verziju izložbe možete pregledati i na ovom linku: https://izlozba.dizajn.hr/2122/
Nagrada HDD-a za životno djelo
Boris Ljubičić
Nagradu je dizajneru Borisu Ljubičiću uručio Marko Golub, čiji tekst napisan tim povodom možete pročitati na ovom linku.
“Govoriti o nečijem životnom opusu uvijek znači i govoriti o njegovoj važnosti, o tome zašto je relevantan u kontekstu u kojem je nastajao, ali i koliko je daleko dosegnuo izvan njega, po čemu je poseban i drukčiji, što nam on znači i koliko nam znači. Odgovor na to pitanje uvijek će biti pomalo subjektivan i podložan konvencijama – mi podrazumijevamo da su kultura i umjetnost društveno važne, čak i onda kad se čini da nas stvarnost demantira i da se njihova težina rasplinjuje čim se izađe iz institucionalnog konteksta kulture i profesionalnih standarda kulturne, umjetničke, pa i dizajnerske zajednice. Osvrćući se na dosadašnji dizajnerski rad Borisa Ljubičića, od početka 1970ih do danas, rekao bih da on proistječe iz eksplicitnog uvjerenja da je dizajn nedvosmisleno životno važan i da vizualne komunikacije prožimaju sve aspekte naših svakodnevnih života. Iz takvog uvjerenja slijedi odgovornost, što je sam Ljubičić lijepo formulirao u svom autorskom motu koji kaže da dizajner mora preuzeti „odgovornost za vrijeme i prostor“ u kojem djeluje. Ta odgovornost nije samo načelna, ona se specifično odnosi na svaku dizajnerovu intervenciju u našu vizualnu i spoznajnu stvarnost – bez obzira je li riječ o dizajnu ili redizajnu, ambalaži deterdženta za posuđe, korporativnom ili institucionalnom identitetu, plakatu, videospotu, kalendaru ili knjizi. Pogledamo li Ljubičićeva mnogobrojna ostvarenja, ne svjedočimo samo izuzetnoj snazi vizualnog komuniciranja, nego i radovima koji nas uče kako gledati i čitati našu suvremenu vizualnu stvarnost.
Nagradu je dizajneru Borisu Ljubičiću uručio Marko Golub, čiji tekst napisan tim povodom možete pročitati na ovom linku.
“Govoriti o nečijem životnom opusu uvijek znači i govoriti o njegovoj važnosti, o tome zašto je relevantan u kontekstu u kojem je nastajao, ali i koliko je daleko dosegnuo izvan njega, po čemu je poseban i drukčiji, što nam on znači i koliko nam znači. Odgovor na to pitanje uvijek će biti pomalo subjektivan i podložan konvencijama – mi podrazumijevamo da su kultura i umjetnost društveno važne, čak i onda kad se čini da nas stvarnost demantira i da se njihova težina rasplinjuje čim se izađe iz institucionalnog konteksta kulture i profesionalnih standarda kulturne, umjetničke, pa i dizajnerske zajednice. Osvrćući se na dosadašnji dizajnerski rad Borisa Ljubičića, od početka 1970ih do danas, rekao bih da on proistječe iz eksplicitnog uvjerenja da je dizajn nedvosmisleno životno važan i da vizualne komunikacije prožimaju sve aspekte naših svakodnevnih života. Iz takvog uvjerenja slijedi odgovornost, što je sam Ljubičić lijepo formulirao u svom autorskom motu koji kaže da dizajner mora preuzeti „odgovornost za vrijeme i prostor“ u kojem djeluje. Ta odgovornost nije samo načelna, ona se specifično odnosi na svaku dizajnerovu intervenciju u našu vizualnu i spoznajnu stvarnost – bez obzira je li riječ o dizajnu ili redizajnu, ambalaži deterdženta za posuđe, korporativnom ili institucionalnom identitetu, plakatu, videospotu, kalendaru ili knjizi. Pogledamo li Ljubičićeva mnogobrojna ostvarenja, ne svjedočimo samo izuzetnoj snazi vizualnog komuniciranja, nego i radovima koji nas uče kako gledati i čitati našu suvremenu vizualnu stvarnost.
Velika nagrada HDD-a
Centar za posjetitelje Crna Roda, Osekovo
Produkt dizajn: Clinica studio d.o.o. (Vedran Kasap i Ozana Ursić)
Arhitektura: Roth i Čerina d.o.o. (Mia Roth i Tonči Čerina)
Grafički dizajn: Niko Mihaljević
Interpretacija: Ivana Fabrio
Ilustracija: Franka Tretinjak
Kiparski radovi: Borna Demel
Koncept multimedijalnih aplikacija: Novena
Art direktor multimedije: Vanja Cuculić
naručitelj: Javna ustanova Park prirode Lonjsko Polje Krapje 16, Jasenovac
Obrazloženje žirija:
Arhitektura centra za posjetitelje tankoćutno pristupa specifičnoj zatečenoj situaciji, stvarajući nenametljivi i uvažavajući dijalog s mjestom i vremenom. Oblikovanje trajnog postava, koje uključuje interpretaciju, vrsne ilustracije, dizajn multimedijalnih i predmetnih izložaka i namještaja te grafičku obradu cijelog prostora, nastavlja taj odmjereni pristup postižući skladnu višetaktilnu cjelinu. Centar se nalazi u srcu ratom poharane županije, koja se, usprkos obnovi, nikada nije oporavila, već je na silaznoj putanji već 25 godina, jako ubrzanoj razarajućim potresom iz prosinca 2020. godine. Osim što je izgradnjom centra stvoreno novo mjesto suvremene arhitekture i dizajna za unapređenje društveno-kulturne dimenzije života lokalnog stanovništva, projekt je i odličan primjer jačanja kontinentalnog turizma u Hrvatskoj. Ovakvi projekti uistinu znače tektonske pomake i od presudne su važnosti za preživljavanje tog kraja.
Ostale dobitnike možete pogledati na stranicama HDD-a: