Dizajn
Gladni dizajneri u Opatiji
Autor/izvor: DAZ 05/09/2013
Ovog petka, 6. rujna 2013. u Opatiji, u Hrvatskom muzeju turizma (na lokaciji Umjetničkog paviljona Juraj Šporer) u 19 sati otvara se izložba dizajnerskih projekata na temu gastronomije u turizmu "Hungry Designers".
"Hungry Designers" je izložba dizajnerskih projekata na temu gastronomije u turizmu na kojoj će svoje radove predstaviti dvadesetak hrvatskih dizajnera i dizajnerskih timova. Kustoska koncepcija izložbe proizašla je iz platforme Design Tourism, koja cilja povezati dizajn i dizajnersku struku sa sektorom turizma, a u ovoj prilici fokus je stavljen na autentičnu domaću gastronomiju, na dizajn hrane, recepata, produkata te scenarija pripreme hrane.
Izložba “Hungry Designers” nastala je kao novi projekt platforme za afirmaciju i promicanje dizajna u turizmu - Design Tourism, pokrenute pri Hrvatskom dizajnerskom društvu. Koncepcijski je nastavak na lanjski projekt izložbe Croatian Holiday, koja je obišla brojne festivale dizajna u regiji i Europi.
Nakon ovogodišnjeg festivala dizajna Dan D u Zagrebu, gdje je premijerno predstavljen preview izložbe uz “pop up” event prezentacije, izložba ‘Hungry Designers‘ otvara se u Opatiji u Muzeju turizma, te će javnosti predstaviti finalne projekte dizajnera i dizajnerskih timova. Sljedeće dogovoreno gostovanje izložbe je Muzej za primjenjenu umjetnost MAK u Beču.
Unutar niše dizajna u turizmu, izložba Hungry Designers podcrtava njegov gastronomski potencijal. Projekti koji će biti predstavljeni na izložbi propituju stereotipe vezane za hranu, reinterpretiraju tradicijske načine pripreme hrane te nove oblike konzumiranja hrane i promišljanja gastronomske ponude, kroz dizajn proizvoda, scenarija i usluga.
Branimir Paškvan - Fugon
Filip Havranek i Kristina Lugonja - Bu
Luka Borčići i Ivan Dorotić - Rožonj
Nina Bačun i Roberta Bratovć - Kulenove bebe
Kustosice projekta su Ivana Borovnjak i Roberta Bratović, a dizajneri i dizajnerski timovi čiji proizvodi čine izložbu su Oaza, Filip Havranek i Kristina Lugonja, Ivan Dorotić i Luka Borčić, Nikola Radeljković i Igor Zanzerović, Vlatka Leskovar, Branimir Paškvan, Manufakturist, Sonda, Nina Bačun i Roberta Bratović, Noel Šuran i Davorka Tumpić, Đurđa Prettyface i Vedran Klemens, Superstudio 29 te Mirna Raduka i Karmen Kolombo.
Proizvodi kao što su Rogoz (Oaza), Bu (Filip Havranek i Kristina Lugonja) i Rožonj (Ivan Dorotić i Luka Borčić) uspostavljaju direktan odnos s tradicijskim artefaktima, oni ih osuvremenjuju redizajnom karakterističnih detalja, dajući im tako nova značenja i funkcije. Posredna kvaliteta ovakvog pristupa reflektira se u oživljavanju i prezervaciji zaboravljenih obrta. Ovakvi tipovi proizvoda ostavljaju prostor za potencijalno zapošljavanje ili edukaciju novih kadrova za održanje proizvodnje. Rogoz - inačica suvremenog logožara kao predmet sugerira kupovinu hrane na otvorenom u urbanom kontekstu (sukladno svojoj prvotnoj namjeni), Bu se bavi uspostavom harmonije okusa vina i tipa drveta iz kojeg se pije, referirajući se oblikovno na tradicionalnu dalmatinsku čašu bukaru, a Rožonj na lokalno-specifičan način spravljanja ribe na otoku Visu, nizanjem na oblikovani štap od autentičnog drva.
Sonda - Homage supi
Oaza - Rakija
Aktivnije uključivanje posjetitelja u lokalnu kulturu i njihova participacija u kreiranju doživljaja, na zanimljiv se način oslovljavaju scenarijem Lavdara (Nikola Radeljković, Igor Zenzerović), koji afirmira proces dobivanja maslinovog ulja in situ na pokretnoj uljari / brodu, tik nakon berbe, na manjim hrvatskim naseljenim i nenaseljenim otocima, koji trenutno godišnji urod maslina uz brojne ustupke na račun kvalitete ulja često moraju obrađivati u prilično udaljenom prvom većem mjestu. Sličnu tezu o prakticiranju novih rituala i stvaranju potencijalnih inkluzivnih turističkih sadržaja, obrađuje i projekt (De)materijalizirana uspomena (Vlatka Leskovar), koji se bavi rekonstrukcijom sjećanja na iskustvo putovanja kroz vrlo jednostavan uporabni lokalno-specifičan predmet, odnosno suvenir. Riječ je o fino obrađenom valjku za spravljanje mlinaca po zadanom receptu koji se iščitava jezikom dizajna u lucidnim detaljima.
Dio proizvoda također su ilustracije i prezentacije razrađenih sistema koji se oslanjaju na kreiranje novog iskustva hrane na način da suvremenog turista potiču na rekreiranje lokalnih običaja, kao što je to slučaj u projektima Rakija i Konzerviranje ljeta (Oaza) ili pak kreiranje vlastitih kao u Fogunu (Branimir Paškvan) - prijenosnom ognjišću, Zrnu soli koji implicira ritualno stvaranje vlastite zalihe soli na plaži (Manufakturist) ili Oil onu (Oaza) i Supi (Sonda) koji svaki na svoj način sugeriraju drugačiji način degustiranja karakterističnih namirnica - maslinovog ulja i kruha, odnosno maslinovog ulja i vina.
Oaza - Rogoz
Noel Šuran i Davorka Tumpić . Ovce koje ne telefoniraju
Lokalno specifični specijaliteti s pomaknutim osjećajem za tradiciju tema su projekata Kulenove bebe (Nina Bačun i Roberta Bratović) koji modificira klasičan kulen u bite-size veličinu i Ovce autorice (Noel Šuran i Davorka Tumpić) koji s ironijskim odmakom i senzibilitetom za autentično markiraju sireve osobnim potpisima ovaca od čijeg su mlijeka dobiveni. Mirisulini (Đurđa Prettyface i Vedran Klemens) se pak bave lokalno-specifičnim biljkama modificiranim u hrskave kekse netipičnih okusa.
Naposlijetku, moment zabave i edukacije obrađen je projektima Croatia a la carte (Superstudio 29) koji gostima kroz jednostavnu kartašku igru predstavlja specijalitete hrvatske kuhinje, i You are what you eat / To si što jedeš (Mirna Raduka i Karmen Kolombo) interaktivnom aplikacijom i kvizom koja na duhovit način obrađuje hrvatske regionalne stereotipe.
U program otvorenja očekuje nas priprema sardela na rožonj i povrća u Fogunu te degustacija Kulenovih beba, Mirisulina i istarskog sira s potpisom ovaca-autorica. Izložba je otvorena do 25. rujna. Radno vrijeme: 10 – 22 sata, svakim danom osim ponedjeljka, a za više novosti i informacije vezanih za platformu Design Tourism te projekt i izložbu Hungry Designers možete pratiti na našoj web stranici designtourism.org te na Facebook stranici facebook.com/designtourism.org
Organizator izložbe je Hrvatsko dizajnersko društvo, partner izložbe je Hrvatski muzej turizma, a izložba se održava pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture RH te Grada Zagreba.