Izložba
Ikonografija grada u hrvatskom slikarstvu
09/04/2011
Predstavljanje izložbe Ikonografija grada u hrvatskom slikarstvu u prvoj polovini XX. stoljeća održat će se u srijedu, 13. travnja, u 19 sati u Društvu arhitekata Zagreba, Trg bana Jelačića 3/I.
Izložba Ikonografija grada u hrvatskom slikarstvu u prvoj polovini XX. stoljeća plod je znanstvenih istraživanja poduzetih u okviru poslijediplomskog studija (tema doktorata) istoimenog naziva. Rezultati tih istraživanja oživjeli su u multimedijalnoj interdisciplinarnoj izložbi.
Upotrebom ikonografske metode prvi puta se u Hrvatskoj interpretirao motiv grada u hrvatskom slikarstvu, crtežu, grafici, plakatima, fotografijama i interdisciplinarno: povijesti, književnosti i filmu. Publici je bilo predstavljeno preko 200 djela s motivima grada iz prve polovine XX. stoljeća: od ulica i trgova, interijera, socijalne tematike – centra i periferije, zabave i sporta, erotike grada, arhitekture i izgradnje grada.
Gradski prizori tipološki su i kronološki organizirani i postavljeni te analizirani u katalogu, reprezentativnom dokumentu izložbe. U tom ozračju predstavljeni su najznačajniji autori hrvatske moderne od münchenskog kruga s početka stoljeća do umjetnosti soc. realizma (od Račića, Kraljevića, Steinera, Praške četvorice i Zemlje, avangardnog Seisslea, do ranog Motike, Kopača, Šimunovića, i K. I Ž. Hegdušića, ranog Price, Rašice i mnogih drugih…), te mnogo rjeđe izlaganih autora (primjerice, Leović, Glumac, Filakovac, Venucci, Makanec, S.K. Tajčević, Rein…).
Interdisciplinarnom metodom povezala se likovnost s filmovima iz tog razdoblja koji su projicirani na izložbi (primjerice, njemački ekspresionistički film koji obrađuje temu grada i drugi urbani citati iz povijesti stranog filma od Metropolisa do Simfonije velegrada, Čovjeka s filmskom kamerom, Ljudi Nedjeljom i drugih…). Potom su važne i zorno prikazane usporedbe s književnošću tog razdoblja (Krleža, Šimić, Donadini, Majer, Nehajev, Döblin, Freud i drugi…). Citati tih književnih veduta su kao verbo-vizualna poruka jednakopravno predstavljeni u interakciji s likovnim djelima.
Multimedijalnim pristupom interpretirao se duh bremenite epohe prve polovice XX. stoljeća s motivom grada i velegrada, a posredno potvrdila modernost našeg slikarstva upotrebom ikonografske metode, kroz temu, sadržaj, stil i značenje, te potvrditi urbanitet naših gradova tog vremena: Zagreb, Rijeka, Osijek i Split u komparaciji s europskim gradovima koje su hrvatski slikari također slikali: Pariz, Beč, Prag, Berlin, München Dresden i drugi. Izložba je uspostavila oblikovnu i značenjsku razliku između slikarske vedute i modernih ikonografski relevantnih prizora grada koji su osnovna tema ove izložbe što su sve najvažnije vrijednosne značajke ove fascinantne izložbe.
O cijelom složenom multimedijalnom projektu uz vizualno prezentaciju cijele izložbe, i predstavljanje koautora (Tonko Maroević, Vanja Babić, Milivoj Zenić; postav Ante Rašić) i suradnika, govoriti će Željko Marciuš, viši kustos Moderne galerije ujedno i autor izložbe i projekta.