Arhitektura i film
Još malo o arhitekturi i filmu
Autor/izvor: DAZ 03/08/2013
Vječna tema arhitekture i filma o kojoj smo nedavno pisali u kontekstu odnosa filmske znanstvene fantastike i filma, neiscrpno je područje. U ovo vruće ljetno vrijeme donosimo vam još malo laganog štiva na tu temu, kompilativnu šetnju kroz film i arhitekturu.
Arhitektura, kao odraz suvremenosti i svojevrsno društveno ogledalo u kojem se odražava vremenski kontekst u koji pojedina filmska radnja biva smještena je nerastavljiva od filmske umjetnosti. Često virtualne filmske scenografije odražavaju povijesne stilove moderne arhitekture 20. stoljeća čime isti bivaju odrazom ili simbolom društvenih ili političkih sustava i krajolika u kojima se radnja odvija. Tako je i slučaju u filmu Luca Besona iz 1997. 5 element u kojem urbani krajolik New Yorka 23. stoljeća neizbježivo podsjeća na futurističke vizije talijanskog arhitekta Antonia Sant'Elia (1888. - 1916.). Futuristička opsesija s tvornicama, gustom izgrađenošću, prometom, bukom i brzinom je vidljiva u sceni otvaranja 5. elementa.
Antonio Sant'Ellia
Fritz Lang - Metropolis (1927.)
Poznati film Fritz Langa Metropolis iz 1927., antologijsko djelo znanstvene fantastike i kinematografije, uz druge arhitektonske stilove poput futurizma sadrži i elemente Art Deco stila, svojedobno izrazito popularnog u New Yorku i Parizu, koji su utjecali na njemačkog redatelja.
William Van Alen Chrysler neboder, New York (1928.)
Kurt Wimmer - Equilibrium (2002.)
Equilibrium, film Kurta Wimmera iz 2002., u kojem Christian Bale glumi policajca,primarno sniman u Berlinu koristio je totalitarnu socijalističku, kao i ostatke fašističke arhitekture, kako bi dočarao totalitarni orwelianski sistem prikazan u filmu. Arhitektura zasnovana na nehumanom mjerilu, simetriji ogoljena od svih ornamenata utjelovljuje reguliranost i opresivnost državnog aparata.
Giovanni Guerrini, Ernesto Bruno La Padula and Mario Romano - Palazzo della Civiltà Italiana (1943.)
Ideja modernizma u arhitekturi pokriva period od 100 godina te obuhvaća niz stilova. Međutim, u kontekstu modernizma prije svega shvaćamo moderne materijale poput armiranog betona i čelika, njihovu serijsku upotrebu i relativno suzdržan arhitektonski izričaj u odnosu na stilove s početka prošlog stoljeća. Takvu arhitekturu možda najbolje prezentira Mies Van der Rohe i njegovi suvremenici Oscar Niemeyer, Louis Kahn, i Buckminster Fuller. Racionalnost, staklo i čelik utjelovljuju ideju modernizma u popularnoj kulturi kao što je to vidljivo u filmu Jacques Tatia Playtime (1967.)
Jacques Tati - Playtime (1967.)
Playtime - poster
Ludwig Miea Van der Rohe - Lake Shore Drive, Chicago (1951.)
U nastavku pogledajte još par arhitektonskih realizacija iz recentnih filmski uradaka.
Ennead Architects - The Standard, njujorški hotel iznad High line-a i scena iz filma Shame Steve McQueena (2012.)
Belzberg Architects - The Skyline Residence (dom Ryana Goslinga u filmu Crazy, stupid, love)
John Robert Nilsson Arkitektkontor - Villa Överby (štokholmski arhipelag, Švedska)
Više o filmu i stilovima u arhitekturi potražite ovdje.
emnbsp;