U tinelu
Osvrt na razgovor U tinelu: Ivan Juras i Luka Korlaet
Autor/izvor: DAZ 11/04/2012
Na zadnjoj održanoj sesiji U tinelu 03.04.2012. Luka Korlaet razgovarao je s bivšim dekanom Arhitektonskog fakulteta, Ivanom Jurasom, višegodišnjim nastavnikom Kabineta za crtanje i plastično oblikovanje. Tema je bila crtež odnosno njegova uloga u procesu učenja-analize, projektiranja, te prezentiranja arhitektonskog djela. Nastojeći se držati teorijskog diskursa, razgovor je bio popraćen i mnogobrojnim citatima te projekcijom.
Kako bi podcrtali tezu o crtežu-krokiju kao osnovnom sredstvu arhitektonske analize, višestruko moćnijem od profanirane fotografije, sudionici su se osvrnuli na Le Corbusierove skice i bilješke s poznatog Putovanja na istok iz 1911. godine na kojem je slavni arhitekt skicirao brojne ambijente od kojih je neke - kreativno izmijenjene - transponirao i u vlastiti opus (poput toskanskog samostana Ema u La Tourette, npr.).
Le Corbusier, Samostan Ema, Toscana, 1910.
Kao središnja tema izdvojio se crtež kao sredstvo u arhitektonskom projektiranju, potkrijepljena brojnim konceptualnim skicama drugog velikog arhitekta kraja 20. i početka 21. stoljeća, Rema Koolhaasa. Sugovornici su nastojali (prije svega zbog velikog broja prisutnih studenata prve i druge godine studija) dati argumente u prilog nezamjenjivosti ruke/skice i pokazati kako ovakvi kompleksni i sugestivni prostori ne mogu nastati korištenjem kompjutera od samog početka procesa projektiranja.
Rem Koolhaas, EuraLille masterplan, 1989.
U trećem dijelu bilo je riječi o konceptualizaciji prostornog prikaza. Kroz niz primjera, od povijesnih preko suvremenih do studentskih, sugovornici su nastojali pokazati kako izbor kadra, vizure, načina prikaza (rastavljena aksonometrija, perspektivni presjek, presjek s više očišta) značajno utječe na razumijevanje/recepciju arhitektonskog djela te kako izbor mora biti u funkciji optimalne ilustracije njegovog prostorno-oblikovnog koncepta.
XYZ arhitektura, Dječji vrtić Lanište, 2005.
DAZ-ov kolumnist i urednik ČIP-a Dominko Blažević podcrtao je važnost crteža kao samostalnog djela, te je istaknuo da je crtež uvijek ideološki obojen i da kao takav ostavlja trag na generacije koje ga gledaju i iz njega uče.
Brojna i pažljiva publika te dobar timing (okruglo sat vremena), učinili su i ovaj Tinel ugodnim i poučnim.
Davorka Perić