Izložba
Autor/izvor: DAZ 21/12/2011
PLOHA/POVRŠINA (PLANE/SURFACE), izložbeni serijal 2008. – 2011. Medij umjetničkog rada – billboard standardno oglasno mjesto u javnom prostoru Zagreba je ujedno svojevrsna tema izložbe. Izložbe se mogu pogledati iz vizure vozača, pa i putnika u tramvaju na lokaciji u Držićevoj ulici; odnosno isključivo prolazeći mimo u vožnji na lokaciji u Heinzelovoj ulici.
U postizborno vrijeme u urbanom krajoliku politiku ćemo nakratko odmijeniti umjetnošću, propitujući prostor otvoren između govora u prvom licu (i autora i promatrača), reklamnog prostora i javnog prostora ulice (avenije, bulevara) grada u kojima različiti programi i mjerila (S, M, L, XL) arhitekture egzistiraju jedni pored drugih unutar urbane mreže protkane reklamama, neonskim znakovima, transportnim nadvožnjacima i zelenim pasažima koji kontekst izložbe čine redundantnim.
Pozivamo vas na uočavanje, na granici čitljivosti, izložbi Mladena Stilinovića i Patrizie Donà kao vlastitih odgovora (reakcija) umjetnika na iskustvo grada koji se stalno mijenja i oblikuje od 20. do 27. prosinca 2011. u serijalu PLOHA/POVRŠINA (PLANE/SURFACE) u mediju billboarda.
Izložbe se mogu pogledati iz vizure vozača, pa i putnika u tramvaju na lokaciji u Držićevoj ulici; odnosno isključivo prolazeći mimo u vožnji na lokaciji u Henzelovoj ulici. Donedavnoj, bivšoj, i novoj istočnoj granici zagrebačkog središta, između kojih se događa smjena industrijske, ali vitalne, produktivne zone, poslovnim i trgovinskim objektima tj. tercijalnim, uglavnom bankarskim i preprodajnim-preprodavačkim sektorom.
Patrizia Donà, Bez naziva, 2011.
U umjetničko-dizajnerskoj praksi Patrizie Donà rad pod nazivom Hommage à Remington zasigurno zauzima posebno mjesto, proizašao iz fascinacije visoko estetiziranim i kompleksnim mehaničkim objektom. Ime Remington odnosi se na jedan od najstarijih brendova pisaćih strojeva, a datira iz 1874. godine.
Pisaći stroj, čiji su dijelovi redizajnirani i prenamjenjeni u (ne)nosive modne dodatke, za projekt Ploha/Površina vraćena je u svoj izvorni kontekst. Trodimenzionalna forma tipkovnice uplošnjena je i svedena na dvodimenzionalni medij reklame – billboarda. Uobičajeni sadržaj tipkovnice izbrisan je, a na mjesto slova, brojiki i interpunkcijskih znakova ispisana je imperativna poruka...
...citat iz djela magičnog realizma Memoria de mis putas tristes/Sjećanje na moje tužne kurve G. G. Marqueza iz 2004.
Lokacija: Držićeva – kod Branimirove („Plinara”)
Mladen Stilinović, Materijalna vrijednost lijenosti, 2011.
Istodobno s dodjelom Nagrade za životno djelo HDLU-a, izložba na billboardu Mladena Stilinovića podsjeća nas na poslovicu o dragocjenosti vremena te priziva marketinške poruke u kojima se oglašivač samoograničava na nuđenje stvari koje se mogukupiti novcem. Karl Marx je davno, suprotno uvriježenom mišljenju uočio, kao paradoksalnu, činjenicu da većina ljudi koji gladuju na svijetu – nisu lijeni.
Izložba je svojevrstan nastavak Pohvale lijenosti prvi put pročitane u galeriji Opus Operandi, Gent, 2.5.1993. gdje Stilinović zaključuje: „Umjetnici Zapada nisu lijeni i zato više nisu umjetnici, već proizvođači nečega…“ "Materijalna vrijednost lijenosti" tako se nadovezuje na pitanje "materijalne vrijednosti umjetnosti": osim što je B. Groys davno konstatirao da su umjetnici pioniri marketinga, jer prodaju nešto za čime ne postoji stvarna potreba (a J. Beuys da Kunst=Kapital), napisi (knjige, monografije, časopisi...) o umjetnosti te izložbe zapravo podupiru sustav umjetničkog tržišta. Veličajući pojedine umjetnike, likovni kritičari i teoretičari nehotice podižu vrijednost ulaganja privatnih kolekcionara i muzejskih institucija.
Lokacija: Heinzelova, razdijelni zeleni pojas – sjeverno od Nove Branimirove do Zvonimirove ulice
Autorica tj. kustosica serijala PLOHA/POVRŠINA (PLANE/SURFACE) je Silva Kalčić.
Serijal su omogućili Gradski ured za kulturu Grada Zagreba i Gradski ured za prostorno uređenje i graditeljstvo.
Prvi dio serijala Ploha/Površina (Plane/Surface) izveden je u suradnji sa Studentskim centrom Zagreb na lokaciji SC, Savska 25. U njemu su sudjelovali umjetnici Darko Fritz, Vlasta Delimar, Sandro Đukić, Igor Grubić, Vlado Martek, Predrag Dubravčić, Sofia Silvia Potočki i japanska fotografkinja Ikuko Maeda.
Dimenzije billboarda su 4 x 3 m. U izvedbi plakata Patrizie Donà korištena je, aproprijacijom vizualnog jezika marketinga tj. uobičajenih propagandnih strategija obraćanja konzumentima u javnom prostoru, intenzivna topla boja, u simboličkom značenju invanzivna-agresivna, potcrtavajući velika slova naredbene rečenice u simbolici vikanja. Slično tome najavljujem korištenje marketinške strategije sublimnog reklamiranja (pojavi se nepotpuna ili nejasna reklama, a potom se u seriji oglasa slika poput slagalice dopunjuje do potpune čitljivosti ili se reklamna poruka postupno pojašnjuje – kako bi potrošači nastavili, ili započeli činiti ono na što ih reklama navodi), koje sugerira otkrivanje polazišne "nađene" fotografije u prethodnom radu-izložbi na billboardu S. Vujičića.