Vozaču naš koji jesi na nebesima...

02/12/2007

„BMW Welt“ u Münchenu osvaja svojim inovativnim dizajnom i ekološkim finesama. Unatoč tome taj kompleks djeluje kao antikvitet...

Dirk Mayhöfer

VW-u stoji čitav grad na raspolaganju, dok se BMW diči „auto-katedralom“.
„BMW Welt“ u Münchenu osvaja svojim inovativnim dizajnom i ekološkim finesama. Unatoč tome taj kompleks djeluje kao antikvitet.
Između Olimpijskog stadiona u Münchenu i četverocilindričnog BMW-ovog nebodera, smjestila se treća građevinska ikona bijelo-plavih nebesa, samo metar niža od poznate crkve (Frauenkirche): takozvani BMW Welt.
Projekt “centar za logistiku“ započet je prije gotovo deset godina, a danas BMW poziva kupce, obožavatelje marke, u svoju „tehničku“ Mekku, doslovno izrazivši se jezikom PR-a, na uživanje u „The Art of Being BMW“. U središtu zrade kupac može trgovcu uplatiti dodatnu naknadu od 500 eura, podići svoj novi BMW i dobiti VIP- status s odgovarajućim servisom. BMW računa s 45. 000 posjetitelja godišnje.

Rock´n´ Roll na gradilištu

Bavarski proizvođač automobila generalno je opremljen logističkim centrom. Od početka postavlja normativna pravila i ubraja se u „novu generaciju“ u 21. stoljeću. U 2000-toj godini ispisan je arhitektonski natječaj s 275 sudionika. The winner was: avangardni arhitektski ured Coop himmelb(l)au iz Beča.
Wolf D. Prix je vođa bečke građevinske grupe, te onaj koji uspavanu scenu sedamdeset- ih razbuđuje sloganom „arhitektura će gorjeti“. Programatski tada proziva idealom Micka Jeggera, koji još nije mutirao u autoparodiju: Rock´n´Roll na gradilištu.
Prix–ov tim arhitekata stvara „lebdeći krov“ kao znak za lakoću i otvorenost. Prix je 2001, pod nazivom „graditelj do oblaka“ s motom „htio sam otvorenu arhitekturu“, što se odnosi ne na samo otvoreni prostor, već na slobodno mišljenje, koje omogućava otvoreni sistem.
Izliveno je 55.000 kubičnih metara betona i 3000 tona čelika te u međuvremenu ugrađeno u taj krov. Prix je morao uvidjeti, da je biti „graditelj do oblaka“ zaista naporan posao.
Lebdeći krov – s površinom od 16.500 kvadratnih metara! – polegnut je na čvrstu čeličnu konstrukciju oblikovanu kao dvostruki stožac. Iako je deset puta veći od Akropole, nosi ga samo jedanaest dodatnih stupova.

Orkan i kapljica meda

Prije svega je dvostruki stožac vrhunac građevinske izgradnje te inžinjersko - tehničko i filozofsko majstorsko djelo. Nastao je preoblikovanjem donjih rešetkastih nosača krova i pojavljuje se kao centralni aspekt arhitektonskih diskusija.
Arhaički stereotip stupova i podupirača zamijenile su slobodne forme. To je tzv. preoblikovanje.
Danas je među arhitektima uvriježeno mišljenje da se uz pomoć kompjutera mogu izraditi savršene čelične ili armiranobetonske konstrukcije.
Legenda govori da su arhitekti u slučaju dvostrukog BMW-ovog stožca simulirali oblik orkanske pijavice.
Na donjem čunju postoji vidljivo zaobljenje. Podsjeća na kapljicu meda koja razvučena u nit visi na žlici u trenutku prije pada.

Samopokretljivost i ples oko zlatnog teleta

Većina posjetitelja “BMW - ovog svijeta” gotvo da neće zamjetiti takva high – teck dostignuća. Ovdje je auto zvijezda. U unutrašnjosti prostora nalazi se supershow – room, “stalno postavljen izložbeni paviljon kao na IAA “– (Međunarodna izložba automobila), kako je s oduševljenjem izjavio direktor BMW–ovog svijeta, Rudolf Wiedemann.
Automobilnost i sam “ples oko zlatog teleta” je fin i kultivirano opremljen s konferencijskim dvoranama, luksuznim restoranima, prodavaonicama, prostorijama s osobljem , koje posjetiteljima može pružiti stručnu pomoć u razvoju tehnike i dizajna.
BMW nije prvi proizvođač automobila koji je htio izgraditi takav centar – VW je sa svojim wolsburgškim Autogradom bio korak ispred.
Wiedermann zna: “Autostadt od 2000 je obilježje branše – bench mark.“ Wolsburgški Autostadt u potpunosti opravdava svoj naziv. On je pravi grad s vodenim površinama i parkovima. Ali smješten je u donjesakskoj provinciji, dok se BMW -ov Svijet nalazi u srcu turističke metropole Münchena, u središtu urbanog života.
Kao susjed Olimpijskom parku, postaje neizbježan magnet za turiste. Po predpostavkama planova BMW – ov Svijet bit će obilno ispunjen kulturnim aktivnostima.Već samo višenamjenske konferencijske, kazališne i glazbene dvorane mogu primiti oko 800 posjetitelja, kao u svakom većem njemačkom gradu. Ulaz je besplatan. Gradonačelnik Münchena Christian Ude prilikom otvorenja s veseljem je izjavio: „Sretan li je grad koji ima takve građevinare!“

„Optimalno korištenje resursa“

U središtu pažnje nije kultura, nego vrhunski automobilski proizvod, optimalno osvjetljen kao u New York Met – u okretan i spreman za pogon i izlazak, dok ga kupac izvozi napuštajući polako rampu. Gotovo apsurdna situacija: prezentacija automobila dok traje klimatski šok. Moguća je usporedba sa scenom u kojoj plućni bolesnik odbija ponuđenu cigaretu.
BMW mora na takvo bogohuljenje biti spreman odgovoriti i naglasiti „harmoničnu povezanost arhitekture, moderne tehnike i optimalno korištenje resursa“. Nije da nema pravo. Zadaća od posebne važnosti “Clean energy cloud“ – autarktno snadbjevanje energijom nije još ostvareno. Filigranska metalna fasada zagrijava se pomoću solarne energije s ogromnog krovišta. Podovi i zidovi kao mediji su pametno iskorišteni i mogu se prema potrebi zagrijavati i rashladiti.

Appeal na rođendansko slavlje u kasnom pubertetu

Odgovarajući lijepom novom ekološki svijesnom BMW Svijetu, proizvođač je nadopunio program, te sad proizvodi ekološki prihvatljivije automobile, koji unatoč tome garantiraju ugodnu vožnju: serija „efficient dynamics“. Prvi u seriji proizvedenih automobila troši 4,5 litre goriva na 100 kilometara.
Optički nam BMW Svijet na prvi pogled gotovo ne ukazuje na svoju izdržljivost, kao appeal pri proslavi rođendana adolescentnih dečki i dodjeli Oskara. Dašak vjere, ljudske dinamke i pokretljivosti lebdi poput oblaka nad svijetom automobila. Moderna i inovativna zgrada koja naslućuje nelogičnost u kronološkom vremenskom poretku – anakronizam. Građevina, koja će blagonaklono služiti automobilu u vrijeme kad si čovječanstvo ovu vrstu pokreljivosti više neće moći priuštiti.

Ekološki svijesnom BMW Svijetu, proizvođač je nadopunio program, te sad proizvodi ekološki prihvatljivije automobile, koji unatoč tome garantiraju ugodnu vožnju: serija „efficient dynamics“. Prvi u seriji proizvedenih automobila troši 4,5 litre goriva na 100 kilometara.
Optički nam BMW Svijet na prvi pogled gotovo ne ukazuje na svoju izdržljivost, kao appeal pri proslavi rođendana adolescentnih dečki i dodjeli Oskara. Dašak vjere, ljudske dinamke i pokretljivosti lebdi poput oblaka nad svijetom automobila. Moderna i inovativna zgrada koja naslućuje nelogičnost u kronološkom vremenskom poretku – anakronizam. Građevina, koja će blagonaklono služiti automobilu u vrijeme kad si čovječanstvo ovu vrstu pokreljivosti više neće moći priuštiti.





Rezultati

DOM ZA STARIJE DUBRAVA

30/08/2023

Rezultati natječaja za izradu urbanističko-arhitektonskog rješenja DOMA ZA STARIJE DUBRAVA.

Rezultati

Prostor središta Trešnjevke

23/12/2020

Rezultati natječaja za izradu urbanističko-arhitektonskog rješenja PROSTORA SREDIŠTA TREŠNJEVKE.

Rezultati

Dječji vrtić Brezovica

15/12/2020

Rezultati natječaja za izradu idejnog arhitektonsko-urbanističkog rješenja ZGRADE DJEČJEG VRTIĆA U BREZOVICI.

  • Rezultati

    DOM ZA STARIJE DUBRAVA

    30.8.2023.

    Rezultati natječaja za izradu urbanističko-arhitektonskog rješenja DOMA ZA STARIJE DUBRAVA.

  • Rezultati

    Prostor središta Trešnjevke

    23.12.2020.

    Rezultati natječaja za izradu urbanističko-arhitektonskog rješenja PROSTORA SREDIŠTA TREŠNJEVKE.

  • Rezultati

    Dječji vrtić Brezovica

    15.12.2020.

    Rezultati natječaja za izradu idejnog arhitektonsko-urbanističkog rješenja ZGRADE DJEČJEG VRTIĆA U BREZOVICI.



 





Program je realiziran uz potporu 
 Grada Zagreba


Potpora:


Partneri:

 


Medijski partneri:

 

 


Donatori:



 



 

 


 



Program je realiziran uz potporu 
 Grada Zagreba


Potpora:



Partneri:



Medijski partneri:



Donatori:


  •  

 

Društvo arhitekata Zagreba
Trg bana Josipa Jelacica 3/1
t +385 1 4816151
daz@d-a-z.hr

DAZ bilten:

Prijavite se
Copyright ©2024 DAZ.