potres 2020
Želimo stručna i provediva rješenja za obnovu Zagreba nakon potresa
Autor/izvor: DAZ 27/03/2020
"Novi zakon [o sanaciji potresa u Zagrebu] treba derogirati odredbe postojećih zakona da se skrate procedure, jer će u protivnom ovi procesi trajati 10 godina".
Državni tajnik Željko Uhlir tim je riječima tumačio ključne teze planiranog Zakona o sanaciji posljedica potresa u Zagrebu i okolici, čime je potvrdio sve ono na što je struka upozoravala više godina
Šest strukovnih udruženja i institucija s područja arhitekture, urbanizma i povijesti umjetnosti 26. ožujka 2020. zatražilo je hitno formiranje Koordinacijskog tijela na razini Vlade, te se stavilo na raspolaganje građanima Zagreba i upravnim tijelima Grada i Republike Hrvatske, u cilju što kvalitetnijeg prevladavanja situacije prouzročene katastrofalnim potresom u Zagrebu 22. ožujka 2020. godine.
Formirani interdisciplinarni radni timovi stručnjaka trebaju biti okosnica koja definira sve strateške postupke, zakonodavne okvire i provedbene mjere, kako bi se ova kriza izgrađenog prostora Zagreba prevladala na kvalitetan način. Koordinacija treba jedinstvenim, sinkroniziranim, sustavnim, stručno utemeljenim pristupom i jasnim te pravovremenim informiranjem javnosti upravljati ovom kriznom situacijom. Apeliramo na aktivnosti Vlade i Gradske uprave u cilju hitne provedbe ovakvog pristupa.
"Novi zakon [o sanaciji potresa u Zagrebu] treba derogirati odredbe postojećih zakona da se skrate procedure, jer će u protivnom ovi procesi trajati 10 godina." Državni tajnik u Ministarstvu graditeljstva i prostornog uređenja Željko Uhlir tim je riječima u emisiji Otvoreno 26.ožujka 2020. tumačio ključne teze planiranog Zakona o sanaciji posljedica potresa u Zagrebu i okolici, čime je potvrdio sve ono na što je struka upozoravala više godina. Postojeći zakonodavni okvir, opterećen procedurama koje onemogućuju pravovremenu primjenjivost i provedivost, u ovakvim izvanrednim okolnostima ukazuje i više na nužnost sveobuhvatnog sagledavanja i veće suradnje na svim razinama pri izradi zakonskih rješenja, redovnih i izvanrednih.
Aktivnosti koje su pred nama, nakon što inženjeri građevinarstva procijene uporabljivost svake građevine, nakon otklanjanja ugroze od nestabilnih građevina i zbrinjavanja stanovništva, mogu se svesti na iduće korake:
-
Izrada snimki postojećeg stanja, detaljne analize mehaničke otpornosti i stabilnosti te valoriziranje konzervatorske zaštite zgrada;
-
Izrada procjena troškovno optimalnih prijedloga sanacije koristeći iskustva i modele primijenjene u Hrvatskoj i inozemstvu te idejni projekt;
-
Izrada projektne dokumentacije – projekt uklanjanja po potrebi, glavni projekt svih struka za građevinsku dozvolu, izvedbeni projekt svih struka za izvedbu s troškovnikom;
-
Provedba javne nabave radova za javne naručitelje, ili direktne pogodbe za privatne investitore;
-
Izvedba radova uz stručni nadzor i nadzor nadležne konzervatorske službe za zgrade baštine;
-
Ishođenje uporabne dozvole.
Za nužne aktivnosti potrebno je ozbiljno vrijeme upravo zbog velike količine različitih procedura unutar zakonodavnog okvira koji regulira gradnju u RH. Broj procedura potrebno je smanjiti kako bi postojeći, redovni zakonodavni okvir bio primjenjiv i u ovakvoj situaciji. Redovni zakonodavni okvir mora biti dovoljno jasan i otvoren, kako bi u kriznim situacijama bilo potrebno jedino ojačati kapacitete obrade podataka.
Stručna javnost upozoravala je dugi niz godina na opasnost potresa u Zagrebu, izrađene su mnogobrojne stručne studije i provedena su nebrojena istraživanja, no rezultati nisu adekvatno integrirani u zakonodavstvo i prostor oko nas. U ovom trenutku cjelokupna je stručna javnost, kao što je to rekao i sam vodeći statičar timova na terenu profesor Atalić, ovakvo stanje doživjela kao poraz.
Na svim je dionicima odgovornost i obveza otkloniti takve propuste u budućnosti. Imperativ treba biti na preventivnom djelovanju s ciljem sprječavanja ugroze života u kriznim situacijama. Interventni Zakon o sanaciji posljedica potresa u Zagrebu i okolici koji se priprema, kao i postojeći zakonski okvir, treba prilagoditi u cilju preventivnog djelovanja, omogućavanja bržeg provođenja aktivnosti i fokusa na sigurnost i kvalitetu života građana.
Ishitreno donošenje prethodnih interventnih zakona imalo je negativne posljedice za ljude i cjelokupan prostor u kojem živimo. Nužno je sveobuhvatno sagledati problem zgrada i prostora, gdje osim mehaničke otpornosti i stabilnost konstrukcije treba razmotriti i sve one druge bitne elemente poput uporabljivosti prostora, požarne otpornosti, instalacija, no ponekad i minimuma sanitarnih uvjeta te ambijentalne i povijesne vrijednost. Socijalna osjetljivost, trenutačna ekonomska situacija i čitav niz imovinsko-pravnih problema te globalna zdravstvena kriza problem sanacije čine još kompliciranijim i težim.
U ovakvim situacijama potrebno je uključiti širi krug stručne javnosti kako bi izbjegli ishitrenu izradu novog zakona koji neće rezultirati bržom obnovom i sanacijom, već u ovim ekonomski teškim i nepredvidivim vremenima, može imati i iznimne negativne financijske posljedice.
Pozivamo Vladu RH da odgovorno pristupi izradi i donošenju novih zakona o sanaciji, te da postojeće zakonodavne okvire preispita i prilagodi kako bi bili primjenjivi jednako u redovnim i kriznim situacijama. Za potrebnu prilagodbu zakonskog okvira i sami se kao struka stavljamo na raspolaganje.
U ovim teškim vremenima izražavamo solidarnost sa svim građanima Grada Zagreba kao i sa svim stanovnicima Republike Hrvatske.