Spomenik žrtvama Domovinskog rata

Bašljan Martinjak, Vesna, Autor
Pfarrer, Lidija, Suradnik
Radas, Mladen, Izrada vizualizacije

Opis

KONTEKST
Lokacija za spomenik je gotovu uži centar grada čime postaje dio oblikovanja grada. Već u neposrednoj blizini počinje niz označenih kulturnih dobara –graditeljskih sklopova Zagreba. Zagreb je kulturna prijestolnica sa mnoštvom spomenika kulture koji u duhu svojih vremena svjedoče o povijesti. Zbog pozicioniranja uz prometnu ulicu u slobodan prostor matrice grada, spomenik postaje dio niza pročelja donjogradnskih blokova i uočljiva referentna točka.
SMJEŠTAJ SPOMENIKA
Spomenik se smještava na južnom dijelu zelenog otoka na križanju pješačke staze i pločnika Slovenske ulice, a prilikom odabira mjesta spomenika uzeta su u obzir sva zadana ograničenja lokacije ;
a) Vizualna eksponiranost
Svojom veličinom spomenik će dominirati slobodnim prostorom i biti lako uočljiv. Slovenska ulica je vrlo prometna ulica sa intenzivnijim kolnim nego pješačkim prometom. Promet je jednosmjeran u smjeru od sjevera prema jugu pa je glavna vizura upravo iz tog smjera tj ljudi će ga najčešće sagledavati upravo iz automobila prolazeći od sjevera prema jugu. Spomenik je prostorno koncipiran, sagledljiv je sa svih strana pa će na taj način i ostale vizure, čak i vizura sa katova okolnih zgrada, biti jednako vrijedne.
b) Odnos prema principalnim pročeljima Prostor za spomenik je slobodni dio matrice grada. Okružen je sa tri strane zgradama. Svojom veličinom i dominacijom spomenik je četvrta fasada i prostor zatvara sa ulične strane čineći tako mali intiman trg. koji je cijeli podređen spomeniku i njegovom značenju.
c) Način korištenja partera glavni pravci kretanja pješaka
Osnovna koncepcija uređenja trga ovim se rješenjem ne mijenja. Trg je zelenim otokom odvojen od ulice te ima dva glavna i jedan sporedni pristup. Oko trga je nekoliko klupa za sjedenje.
Iako je pješački promet slab zadržavaju se glavni pravci kretanja Slovenskom ulicom. Smještajem spomenika i uređenjem trga pješaka se navodi na zadržavanje uz pločnik, ali i skretanje na trg. Spomeniku se može skroz priči, zbog njegove veličine može se proći ispod njega, a može ga se i zaobići neposredno uz njegovu bazu. Prolaskom preko trga spomenik se obilazi i na taj način također sagledava sa svih strana.
d) Mjesta eventualnog okupljanja na pločniku i trgu. Odvojenost od ulice povoljno je za okupljanje ljudi na trgu. Iako je spomenik smješten bliže ulici gdje i nema dovoljno mjesta za okupljanje, upravo svojom veličinom postaje pozadina prilikom okupljanja i održavnja prigodnih programa na trgu.
Kamene ploče dodatne su točke za manja događanja i okupljanja oko njih.
c) Zadržavanje postojećeg zelenila i respektiranje prirodnog širenja krošnje
Postojeći zeleni otok se malo modificira ; stranice se ispravljaju u pravilni četverokut, a prilazne staze postaju simetrične. Postojeća se stabla breza zadržavaju, a mlado stablo se presađuje na sjeverni dio parcele. Zeleni pojas južno uz ulaz u građevinu se zdržava dok se sa sjeverne strane modificira u pravilni četverokut i odvaja od pročelja. Na taj način ostvaruje se dodatni prostor za događanja i omogućuje se pristup prostoru sa plakatom.
PLOHA TRGA
Prilikom oblikovanja plohe trga ne umanjuje se značenje skulpture. Površina se uređuje skromno, obnavlja se novim kvalitetnim slojem asfalta koji će svojom tamnom bojom još više isticati spomenik. Plohom samo dominira simbol Hrvata –kvadrat. Multiplicira se od površine zelenog otoka, postamenta, ukrasne ploče...Uz plohu trga postavljaju se nove klupe.
SKULPTORSKA INTERPRETACIJA
Osnovna ideja prilikom oblikovanja spomenika je materijalizacija misli o ljudskoj sudbini, ratu i stradavanju; RAT, HRABROST, PATNJA, BOL, LJUBAV, KRV, KRIŽ, MOLITVA, HEROJ, DOMOVINA, MAJKA, RANA, NADA, SJEĆANJE , SNOVI, DOM, RUŠEVINE, PROGON...
Skulptura je prostorna kompozicija dvaju volumena koji iz više vizura pružaju različite doživljaje. Kroz spomenik se može i proći kao kroz slavoluk.
Skulptura je sastavljena od dva apstrahirana razdvojena volumena, tijela, na kvadartnom postamentu. Postament u obliku kvadarat simbolizira temelj, bazu za izgradnju svega novoga, novog čovjeka....
Kompozicijom je istaknuta njihova osamljenost, drama i napetost ; simbol vremena u kojem živimo. Tijela u grču izrastaju iz postolja, odišu snagom i daju osjećaj nove nade. Rascjep između oblika oblikovan je oštrim rezom, gotovo se osjaća bol rane, bol u kojoj je sažeto sve. Oblikovanjem, rez, rana postaje dio križa...simbola mučeništva...
Zbog zahtjeva postavljanja uz pločnik Slovenske ulice, te zbog glavnog pravca kretanja od sjevera prema jugu tim smjerom nižu se kao priča; vizure i značenje. Priča završava unutar trga ali vrhunac, pobjeda, je vizura iz zraka.

Tip projekta Kultura
Status projekta Natječaj
Godina projektiranja 2009
Lokacija Zagreb
Slovenska 21
Površina (brutto) 4 m2

Komentari

Morate biti logirani kako bi mogli komentirati.
SLOŽI PROJEKTE PO
STATUS
VRSTA
BUDŽET

NAGRADE
Samo nagrađeni


 





Program je realiziran uz potporu 
 Grada Zagreba


Potpora:


Partneri:

 


Medijski partneri:

 

 


Donatori:



 



 

 


 



Program je realiziran uz potporu 
 Grada Zagreba


Potpora:



Partneri:



Medijski partneri:



Donatori:


  •  

 

Društvo arhitekata Zagreba
Trg bana Josipa Jelacica 3/1
t +385 1 4816151
daz@d-a-z.hr

DAZ bilten:

Prijavite se
Copyright ©2024 DAZ.