Mišljenje Društva arhitekata Zagreba
Javna rasprava DAZ-a uz novi Pravilnik o izborima HKA
Autor/izvor: DAZ 26/02/2018
Sustav izbora za tijela HKA treba značajno pojednostaviti, učiniti otvorenijim i direktnijim
Javna rasprava DAZ-a uz novi Pravilnik o izborima HKA održana je 20.2.2018.
Problemi:
-
Izbori su definirani na više razina: Zakonom, Statutom i Pravilnikom HKA
-
Struktura komore, koja utječe na širinu izbornog procesa, veća je od Zakonom definirane
-
Uvođenje područnih odbora HKA preklapa se sa lokalnim strukovnim društvima
-
Izbori su provode u dva kruga, članovi direktno biraju samo Skupštinu, indirektno se bira Upravni odbor i Predsjednik HKA
-
Za predsjednika HKA potrebno je karijerno iskustvo u tijelima HKA od 2 prethodna kontinuirana mandata (time samo 4% članova može doći u priliku biti Predsjednik HKA)
Prijedlozi rješenja:
-
Pojednostaviti strukturu HKA na Zakonom definiranu
-
Aktivnosti na područnom nivo provoditi kroz ovlaštene arhitekte u lokalnim strukovnim društvima
-
Napraviti izbore HKA u jednom krugu
-
Dozvoliti članstvu pravo na direktno natjecanje i glasanje za:
-
Predsjednika HKA,
-
Upravni odbor HKA na zatvorenoj listi kao radno tijelo uz Predsjednika,
-
Predstavnike u Skupštini HKA po regionalnom principu
Nakon provedene rasprave DAZ-a mišljenja smo da sustav izbora za tijela HKA treba značajno pojednostaviti, učiniti otvorenijim i direktnijim.
U nastavku se nalazi detaljnije obrazloženje mišljenja DAZ-a.
Za Upravni odbor Društva arhitekata Zagreba, s prisutnim članovima
Tihomil Matković, arhitekt
Predsjednik DAZ-a
Prilog: detaljnije obrazloženje mišljenja DAZ-a
Društvo arhitekata Zagreba provelo je sa svojim članovima otvorenu sjednicu Upravnog odbora DAZ-a dana 20.2.2018. u namjeri da iskaže interese naših članova koji su ujedno i članovi Hrvatske komore arhitekata, a kao odgovor na poziv za Javnu raspravu i primjedbe u razradi novog Pravilnika o izborima HKA.
Nakon provedene rasprave mišljenja smo da sustav izbora za tijela HKA treba značajno pojednostaviti, učiniti otvorenijim i direktnijim.
Tijek izbornog procesa definiran je kroz Zakon o komori arhitekata i komorama inženjera u graditeljstvu i prostornom uređenju NN78/15, Statut Hrvatske komore arhitekata NN140/15 i 43/17 i tek na kraju nešto detaljnije u Pravilniku o izborima HKA, a koji je sada na javnoj raspravi.
U ostvarivanju pojednostavljenja izbornog procesa potrebno je sagledati strukturu komore kroz zakonsku osnovu. Iz usporedne sheme organizacije koja proizlazi iz Zakona o komori vidljivo je da je prilikom razrade Statuta HKA došlo do značajnijeg dodavanja tijela Komore. Statutarna obveza regionalne zastupljenosti u Skupštini je od iznimne važnosti, no operativni model putem Područnih odbora je previše kompleksan i nepotrebno se preklapa sa već postojećim strukovnim tijelima koja imaju istu bazu i potencijal članova kao i Područni odbori (lokalna strukovna društva). U značajnoj mjeri proširen je i sustav Stegovnog suda.
Slika: usporedne sheme organizacije Komore prema Zakonu i Statutu
U ostvarenju ciljeva arhitekata i njihovog udruživanja potrebno je uzeti u obzir sve dosadašnje oblike udruživanja koji imaju vrijednu tradiciju i cijenjeni su u općoj populaciji. Radi opstojnosti vrijednosti naše arhitektonske zajednice sva naša slobodna i obvezna udruženja, ili privatne inicijative, trebaju raditi za ili u suradnji s drugim članovima naše zajednice.
Stoga je sustav Područnih odbora potrebno organizirati kroz lokalna strukovna Društva, jer se u ljudskim potencijalima danas skoro u potpunosti preklapaju. Time se može stvoriti manji i dinamičniji sustav izbora za tijela komore. Sustav Stegovnog suda van je fokusa naših interesa i trebalo bi ga stoga prepustit u sustave kojima je to osnova djelatnosti.
Pojednostavljenje bi trebalo dovesti do organizacije izbora u jednom krugu, kako bi članovi Komore mogli direktno birati Predsjednika i Upravni odbor te članove Skupštine. Trenutni sustav izbora s dva kruga ne dopušta najvećem dijelu članova da odabire svog direktnog predstavnika – Predsjednika, koji ga zastupa u stvaranju zakonskih okvira njegovog djelovanja. Sustav je nadalje manje transparentan i otvoren za cjelokupno članstvo. Upravni odbor, kao radno tijelo uz Predsjednika, podržavamo da bude dio iste zatvorene liste, uz ostvarenje regionalne zastupljenosti u najvećoj mjeri i u ovom tijelu, koje ne bi trebalo prelaziti statutarni broj članova.
Potrebno je ukinuti ograničenje za odabir Predsjednika koje traži 5 godina iskustva u radu kroz tijela Komore. To u praksi znači da je predsjednik u dva prethodna, kontinuirana, mandata trebao biti u tijelima Komore, da svoj mandat Predsjednik sprovodi od 8-12 godine svojih aktivnosti u Komori, ili 8-16 godine aktivnosti u Komori ako dobije dva mandata. Nameće se pitanje da li takva osoba ima u tim okolnostima spoznaje o stvarnim aktivnosti na terenu, uz toliku obvezu za Komoru. Taj sustav također za 96% članova Komore onemogućava natjecanje prema mjestu Predsjednika Komore.
Molimo naše kolege, članove Skupštine HKA, da uvaže iznesene prijedloge u cilju pojednostavljenja, otvorenosti i direktnijeg izbornog procesa za tijela HKA.
Nadalje molimo kolege, članove skupštine HKA, da prijedloge proslijede stručnjacima za pravo, kako bi ispravno bile prenesene u odrednice Pravilnika o izborima HKA, no po potrebi i u Statut HKA i Zakon o komorama.