Dan D
Autor/izvor: DAZ / Dan D 15/06/2013
Jučer je završio 4. Dan D, međunarodni festival dizajna, održan proteklog tjedna na više lokacija u Zagrebu te u prostorima bivše TŽV Gredelj. U subotu je međunarodni žiri dodijelio nagrade najboljim izlagačima na D-izložbi.
Na kraju subotnjeg dijela izložbenog programa Dana D dodijeljene su nagrade najboljim izlagačima s D-izložbe po sudu žirija. Podsjetimo, riječ je o tradicionalnoj izložbenoj platformi festivala Dan D za predstavljanje natječajem izabranih najboljih mladih dizajnera iz Hrvatske i regije, do navršenih 35 godina, koja je od prvog izdanja Dana D bila i ostala programska okosnica festivala. Na ovogodišnjoj D-izložbi sudjelovalo je četrdesetak izlagača i izlagačkih timova iz Hrvatske te Srbije i Bosne i Hercegovine.
Najbolje od izlagača izabrao je međunarodni žiri koji je djelovao u sastavu Tulga Beyerle (Austrija – dizajnerica te kustosica i stručnjakinja na području dizajna), Jan Boelen (Belgija – kritičar i kustos suvremene umjetnosti i dizajna) i Giovanni Innella (Italija - dizajner). Žiri je dodijelio prvu, drugu i treću nagradu te četiri posebna priznanja.
Prva nagrada žirija:
Flaster – Vedran Židanik & Elvis Mehmedović, Zagreb
Druga nagrada žirija:
Irena Frantal & Martina Kontošić, Zagreb
Treća nagrada žirija:
Marina Mijatović, Zagreb
Posebna priznanja žirija
Vedran Klemens, Zagreb
Lana Grahek, Zagreb
Radi/on/a? (Hana Ciliga + Iva Ćurković, Petra Blažinčić, Marita Bonačić i Morana Starčević), Zagreb
TMNT (Aleksandar Nušić, Marko Gamser, Miloš Opačić i Nemanja Obradović), Beograd
Obrazloženje žirija:
Žiri je od svih radova na D-izložbi najviše bio impresioniram radovima u sferi grafičkog dizajna i ilustracije te su istaknuli kako je vidljiva snažna regionalna tradicija u ovom mediju izražavanja. Također su naglasili kako je glavnina radova snažno povezana s kulturološkim i ekonomskim uvjetima u kojim dizajneri žive i rade. Dva od tri nagrađena projekta direktno su povezana s kontekstom grada, a činjenica da se referiraju na Zagreb ne znači da ne bi mogli biti iskorišteni na bilo kojim lokacijama, dapače, mogli bi postati 'izvozni' proizvod i predložak za druge gradove. Žiri pohvaljuje činjenicu da ovi projekti funkcioniraju kao inicijatori participacije i interakcije s vlastitim gradom. Dizajneri kroz svoje radove razvijaju alate za istraživanje grada i participaciju u razvoju same ideje, radije nego da nude potpuno gotove produkte.
Projekti koji su zaslužili nagrade i posebna priznanja otvaraju mogućnosti i stvaraju nadu da dizajn može učiniti znakovite učinke na grad, gradsku infrastrukturu i društvo. Ovi prijedlozi idu znatno dalje od tradicionalnog razumijevanja dizajna od kojeg se najčešće očekuje da razvija (nepotrebne) konzumerske produkte.
Obrazloženje projekata nagrađenih autora i više o autorima:
Prva nagrada žirija: Flaster – Vedran Židanik & Elvis Mehmedović
O izloženom projektu:
Flaster je platforma za hiperlokalno izvještavanje koja omogućava građanima da, pomoću mobilne aplikacije, jednostavno identificiraju bolna mjesta u gradu ili ulici, predlože rješenje problema, te na svoj način gradu ‘zalijepe flaster’. U vrijeme kad se vijesti u trenu šire na globalnoj razini, Flaster nudi relevantnost iz lokalne perspektive. Primjerice, otvoreni šaht u ulici pješaku je važniji od poplave u Francuskoj. Što je više flastera na jednom mjestu, to je kritičniji problem i hitnije njegovo rješavanje. Informacije i prijedlozi s aplikacije generiraju se na Flasterovom internetskom portalu, a s obzirom na mogućnost komentiranja, Flaster postaje i platforma za javnu diskusiju. Posjetitelji će moći preuzeti aplikaciju, te odmah početi s ‘liječenjem’ grada.
O autorima:
Elvis Mehmedović se više od deset godina bavi dizajnom i razvojem različitih elektroničkih sučelja, bilo da je riječ o aplikativnom softveru, igrama, web-stranicama ili web-aplikacijama. Vedran Židanik dizajner je interaktivnih medija s višegodišnjim iskustvom u grafičkom dizajnu. Zaposlen je u Pet minuta, gdje se brine da svaki piksel bude na svom mjestu i da iz tvornice izlaze samo najbolje aplikacije.
Druga nagrada žirija: Irena Frantal & Martina Kontošić
O izloženom projektu:
Projekt u fokusu ima kretanje, knjigu i grad. Generički vodič kroz centar grada pretočili smo u koncept koji vodi kroz prostor knjige kao što raspored ulica vodi kroz gradski prostor. Kako nismo željeli narušavati kretanje gradom, tako nismo uključivali imena kafića, restorana, dućana ili spomenika. Ni street art nije neposredno atribuiran. Imena umjetnika skrivena su u jednom od kutaka knjige.
O autorici:
Irena Frantal završila je grafiku na zagrebačkoj ALU, te 2010. specijalizirala umjetnost knjige u Londonu (MA Book Arts, University of the Arts London). Moje ‘knjige umjetnika’ se nalaze u raznim kolekcijama po Europi, između ostalog i u kolekciji Bečkog MAK-a. Zanimaju me knjige koje angažiraju promatrača, koje ga povuku i iznenade, knjige koje savijaju pravila.
Martina Kontošić diplomirala je povijest umjetnosti i etnologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 2007., te specijalizirala menadžment u turizmu na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu 2012 godine. Interdisciplinarno obrazovanje primjenjuje u suradnjama s institucionalnim i izvaninstitucionalnim kulturnim subjektima te kao voditeljica projekata koji umjetnost približavaju kreativnoj i turističkoj industriji.
Treća nagrada žirija: Marina Mijatović
O izloženom projektu:
Ideja za projekt Urban Typography proizašla je iz proučavanja korištenja tipografije na manje konvencionalan način. Projekt će rezultirati nizom tipografija koje se mogu izvesti od materijala dostupnih svima, poput konca, papira, izolacijske trake itd. prema jednostavnim modulima. Takva tipografija ne bi ovisila o digitalnim sredstvima, a aplicirala bi se na urbane objekte sa svrhom informiranja.
O autorici:
Marina Mijatović završila je Studij dizajna, smjer Dizajn vizualnih komunikacija. U slobodno vrijeme opsesivno proizvodi bedževe, bavi se dizajnom hrane i ostalom znanstvenom fantastikom, te pokušava pronaći svoje mjesto u svijetu dizajna.
Fotografije: Domagoj Kunić
/p
src=/strong