Očitovanje
Očitovanje UHA-e o izmjenama i dopunama Zakona o postupanju s nezakonitim zgradama
Autor/izvor: UHA/Hrvoje Hrabak 08/05/2012
U sklopu otvorene javne rasprave o izmjenama i dopunama Zakona o postupanju s nezakonitim zgradama, Udruženje hrvatskiha arhitekata poslalo je očitovanje i prijedloge Ministarstvu graditeljstva i prostornog uređenja.
I dalje smo potpuno nezadovoljni duhom ovog zakona i porukom koja se njime šalje. Ovdje predložene mjere smatramo minimalnom kontrolom štete koju će ovaj zakon trajno prouzročiti u hrvatskom prostoru i društvu.
Ostajemo Ministarstvu na potpunom raspolaganju za sva daljnja tumačenja ili razrade ovih prijedloga te se nadamo da ćemo sudjelovati i u daljnjoj razradi izmjena i dopuna Zakona o postupanju s nezakonitim zgradama.
Prijedlozi izmjena i dopuna po člancima:
- Članak 4., Stavci 2. i 3.
Omogućiti ozakonjenje zgrada suprotnih planovima isključivo nakon što lokalne samouprave u nadležnim tijelima donesu Programe urbane sanacije pojedinih područja.
Uz ovo ograničenje znatno bi se smanjio budući negativni učinak na prostorno plansku dokumentaciju prenamjenom brojnih zona u građevinsko zemljište.
- Članak 4., Stavak 4.
Smanjiti broj etaža zgrada koje se mogu ozakoniti u području gdje prostornim planom nije propisana mogućnost građenja zgrada.
- Članak 5., Stavak 1.
U ZOP-u omogućiti ozakonjenje isključivo zgrada koje su u suglasju s vrijedećom prostorno planskom regulativom.
Preostale nezakonite zgrade u ZOP-u moraju se zadržati u nelegalnom statusu do potpunog zaključenja provedbe ovog zakona, a zatim razmjere konkretnog problema treba iznova razmotriti te predložiti kvalitetno i sustavno rješenje.
- Članak 5., Stavak 3.
Zadržati potpuno ograničenje nemogućnosti ozakonjenja u području arheološkog nalazišta ili zone, kulturno-povijesne cjeline upisane u Listu svjetske baštine ili ako je evidentirana, odnosno registrirana kao pojedinačno kulturno dobro, odnosno ako se nalazi unutar područja zaštićenih u kategorijama strogi rezervat, posebni rezervat, spomenik prirode, park-šuma i spomenik parkovne arhitekture.
Predloženo rješenje stvorilo bi izniman pritisak na nadležna javnopravna tijela nadležna za poslove zaštite kulturne baštine, odnosno prirode, a također potencijalno otvorila vrata korupciji.
Nezakonite zgrade u područjima pod zaštitom moraju se zadržati u nelegalnom statusu do potpunog zaključenja provedbe ovog zakona, a zatim razmjere konkretnog problema treba iznova razmotriti te predložiti kvalitetno i sustavno rješenje.
- Članci 8., 8a., 8b. i 8c.
Radi omogućavanja kasnijih postupaka urbane sanacije, u dokumentaciju za ozakonjenje koju izrađuje ovlašteni arhitekt svakako dodati:
+ Prikaz smještaja zgrade na relevantnoj prostorno planskoj dokumentaciji, uz egzaktnu kvalitativnu i kvalitativnu ocjenu o (ne)usklađenosti s istom.
+ Prikaz mjera urbanističke sanacije (Npr. izdvajanje dijela parcele za proširenje prometnog koridora ili formiranje druge javne površine, osiguranje potrebnih sigurnosnih koridora i služnosti na samoj parceli itd.)
Radi omogućavanja konstruktivne i funkcionalne sanacije same nezakonite zgrade, predloženu izjavu ovlaštenog arhitekta i po potrebi ovlaštenog inženjera odgovarajuće struke da nezakonito izgrađena zgrada ispunjava bitni zahtjev sigurnosti u korištenju .. zamijeniti programom (projektnim zadatkom) sanacije pojedine nezakonite zgrade.
Kroz program sanacije ovlašteni bi se arhitekt osvrnuo na sve tehničke aspekte nezakonite zgrade te dao stručnu uputu za poboljšanje stanja. Provedba mjera sanacije ne bi uvjetovala ozakonjenje, ali bi program sanacije ostao kao iznimno koristan i javno dostupan dokument sadašnjim i budućim korisnicima zgrade, osiguravateljima, trgovcima nekretnina i sl.
- Članak 21., stavak 3.
Dodati i urbanu sanaciju kao jedan od vidova namjenskog trošenja prikupljenih sredstava.
Hrvoje Hrabak
Predsjednik UHA-e