GUP
Primjedbe Društva arhitekata Zagreba na prijedlog izmjena i dopuna GUP-a grada Zagreba za drugu javnu raspravu
Autor/izvor: DAZ 21/02/2025
Društvo arhitekata Zagreba uputilo je 20.2.2025. sljedeće primjedbe Gradskom ured za gospodarstvo, ekološku održivost i strategijsko planiranje.
Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine svojim dopisom (Klasa: 350-02/24-10/3, Urbroj: 531-08-1-1-25-3 od 22. siječnja 2025) i traženjem dopune konačnog prijedloga Odluke i elaborata za izmjenu i dopunu Generalnog urbanističkog plana grada Zagreba potvrdilo je buduću praksu koja je neprihvatljiva za sustav prostornog i urbanističkog planiranja kao i za budućnost razvoja Grada Zagreba, kao što je mogućnost gradnje novih zgrada bez dodatnih urbanističkih alata poput dosadašnjeg modela gradskog projekta, bez prethodne izrade urbanističkih planova uređenja i provedbe javnih arhitektonsko-urbanističkih natječaja.
Razumijevajući cijelu situaciju moramo upozoriti kako smo uočili odredbe unutar Prijedloga Odluke o donošenju Izmjena i dopuna Generalnog urbanističkog plana grada Zagreba objavljenog u sklopu ove druge javne rasprave, a za koje smatramo da bi ih trebalo ispraviti.
1. U članku 14. kojim se mijenja članak 13. trenutne Odluke, u stavku 6. dodana je rečenice: „te na prostoru Zagrebačkog Velesajma“. Navedena rečenica, a u kontekstu gore citiranog dopisa i činjenice da je u grafičkim prilozima na području Zagrebačkog velesajma određena uz K1 i M namjena, neposredno može dovesti do ishođenja akata za provedbu prostornog plana (lokacijske i građevinske dozvole) za stambenu i stambeno-poslovnu namjenu i prije donošenja urbanističkog plana uređenja propisanog člankom 62. kojim se mijenjanja članak 65. trenutne Odluke stavkom 4. točkom 1. Potrebno je odrediti dodatne odredbe koje će osigurati nemogućnost ishođenja akata za provedbu plana do javnog urbanističko-arhitektonskog natječaja i Odluke o donošenju urbanističkih planova uređenja propisanih za zonu. IZMJENE I DOPUNE GENERALNOG URBANISTIČKOG PLANA GRADA ZAGREBA
2. U članku 62. kojim se mijenja članak 65. trenutne Odluke stavkom 4. točkom 1. propisan je UPU Zagrebački velesajam kojeg je potrebno spojiti i proširiti s UPU Zagrebački velesajam – istok iz točke 72. iz članak 81, kojim se mijenja članak 83. trenutne Odluke. Dodatno je potrebno odrediti odredbe koje će osigurati nemogućnost ishođenja akata za provedbu plana do javnog urbanističko-arhitektonskog natječaja i Odluke o donošenju urbanističkih planova uređenja propisanih za zonu.
3. Člankom 80. kojim se mijenja članak 82. trenutne Odluke, stavkom 3. točkom 21. propisan je UPU Heinzelova – Radnička – željeznička pruga koji je podtočkom 21.1. odredio zonu sklopa „Zagrepčanka“ za zonu gradskog projekta, a u grafičkim prilozima odredio namjenu M. Dodatno je potrebno odrediti odredbe koje će osigurati nemogućnost ishođenja akata za provedbu plana do javnog urbanističko-arhitektonskog natječaja i Odluke o donošenju urbanističkih planova uređenja propisanih za zonu.
4. Člankom 80. kojim se mijenja članak 82. trenutne Odluke, stavkom 3. točkom 55. određen je novi UPU Gredelj i Glavni kolodvor koji obuhvaća najosjetljiviju zonu buduće transformacije Grada Zagreba te se omogućava do 40% mješovite namjene, a u grafičkim prikazima dodana je oznaka M namjene Dodatno je potrebno odrediti odredbe koje će osigurati nemogućnost ishođenja akata za provedbu plana do javnog urbanističko-arhitektonskog natječaja i Odluke o donošenju urbanističkih planova uređenja propisanih za zonu. Kao dokaz da je trenutno moguće ishoditi građevinsku i lokacijsku dozvolu kao i graditi novu zgradu bez provedbe gradskog projekta, urbanističkog plana uređenja i javnog urbanističko-arhitektonskog natječaja može se uzeti primjer na jugoistočnom uglu obuhvata navedenog UPU-a (ugao Vukovarske i Strojarske ceste). Također odluka o ukidanju prometnog koridora unutar obuhvata ovog UPU-a u suprotnosti je s Odlukom o izradi i odgovorima na primjedbe u sklopu javne rasprave i prve ponovne javne rasprave kojom je zauzet jasan stručni stav da se do izradi cjelovite prometne studije postojeći koridori neće se ukidati.
5. U članku 15. kojim se mijenja članak 14. potrebno je jasno odrediti koji su sadržaji koji upotpunjuju sportsko-rekreacijsku namjenu – sport s gradnjom u iznosu od 45% i iste ograničiti na isključivo stvarne potrebe termalnih kupališta (hotel, ugostiteljski sadržaj i sl.), a sve iz razloga opisanih u uvodu ovog dopisa.
6. U članku 53. kojim se mijenja članak 56. postojeće Odluke, stavcima 28. i 29. omogućena je gradnja građevina viših od devet nadzemnih etaža uz propisivanje isključivo uvjeta kisn građevne čestice od 3,5. Iz razloga opisanih u uvodu ovog dopisa potrebno je propisati i druge uvjete (maksimalan broj etaža, minimalni postotak zelenila, najveći koeficijent izgrađenosti i sl.). IZMJENE I DOPUNE GENERALNOG URBANISTIČKOG PLANA GRADA ZAGREBA
7. Unutar konačnog prijedloga Odluke potrebno je jasno odrediti koja su to područja planirana za urbanu preobrazbu i urbanu sanaciju unutar građevinskog područja za koje se obavezno donosi urbanistički plan uređenja, kako je opisano u članku 79. Zakona o prostornom uređenju. Za sva ostala područja za koji ne postoji obaveza iz članak 79. Zakona potrebno je propisati odredbe za provedbu u skladu s člankom 78. stavkom 2. stavkom 1., a vezano uz stavak 2. točku 3. i stavak 3. članak 146. Zakona.
8. U članku 99. stavku 6. potrebno je dodati točku 3. koja glasi:
3. javni arhitektonski natječaji za odabir idejnog rješenja za zgrade i druge zahvate obavezno se provodi i za druge poteze i zone određen posebnom Odlukom Gradske skupštine Grada Zagreba.