urbanizam.zg
Rezime diskusije 'urbanizam.zg/aktualno/promet u Donjem gradu/javne garaže ' od četvrtka 28.1.2010.
02/02/2010
Izlaganje i javna stručna diskusija o planiranju Donjeg grada i zaštite Zelene potkove te rješavanju problema prometa u Donjem gradu
´Treba graditi garaže, ali na mjestima gdje je to primjereno i racionalno´.
U ciklusu tribina o urbanističkom razvoju i planiranju Donjeg grada u prošli četvrtak održana je javna stručna rasprava o problemu rješavanja prometa u Donjem gradu, planiranju Donjeg grada i zaštiti zelene potkove. U popunjenom prostoru DAZ-a kao što se i očekivalo najviše rasprave i polemike vodilo se oko izgradnje javne garaže pokraj HNK-a na Trgu Maršala Tita.
Ispred Odjela za promet Gradskog ureda za prostorno uređenje, izgradnju Grada, graditeljstvo, komunalne poslove i promet govorio je načelnik Odjela mr Marijan Ključarić koji je istaknuo kako se u Donjem gradu radi o dinamičkom, a ne stacionarnom prometu te da su analize na terenu pokazale da je tranzitni promet dominantan. Ključarić je na osnovu tih analiza iznio zaključak da garaže u tom smislu nisu donjogradski problem, nego je to tranzitni promet. – Sadašnje garaže su locirane na istoku i u centru grada, dok je na ovom planiranom dijelu zamjetan nedostatak garaža, što je svakako jedan od argumenata za izgradnju garaža. Veliki je broj uličnih parkiranja i posjetitelji centra grada teško nalaze prostor za parkiranje, kazao je Ključarić dodavši kako su potrebe 7 000 parkirališnih mjesta, a trenutno ih ima 2500.
Profesor na Fakultetu prometnih znanosti Ivan Dadić kazao je kako nigdje u svijetu kao u Hrvatskoj ne postoji tako nekontroliran promet. On je istaknuo kako su vangradske ceste prazne, a gradske pune. – Autoceste su daleko, a gubimo 9 milijardi kuna godišnje zbog nerazvijene prometne infrastrukture. Malo koristimo i javni prijevoz, a u autima se vozimo sami. Naš cilj bi trebao biti da se potisne individualni, a što više koristi javni promet – kazao je Dadić dodavši kao je garaža kod HNK-a nužna.
Boris Popović, projektant iz Arhitektonskoj projektnog zavoda, iznio je prezentaciju idejnog projekta garaže kod HNK kazavši kako se ideja o toj garaži neprestano javljala u zadnjih četrdesetak godina te je dodao kako to nije izmislio gradonačelnik Bandić.
Bernard Ivčić, dipl. ing. prometa, iz Zelene akcije kazao je kako su potrebna nova rješenja, ali da se ne gomila promet u centru. On je istaknuo kako Zagreb s obzirom na broj stanovnika ima veći broj garaža od Beča, koji se često uzima kao uzor. - U Beču su 1993. godine donijeli prometni propis o poticanju javnog prijevoza i taj sustav danas pokazuje rezultate. Građani su prosvjedovali protiv nekih garaža i gradonačelnik Beča je prihvatio volju građana, kazao je Ivčić dodavši kako Zelena akcija nije protiv garaža, ali da se one grade na racionalnoj osnovi. – Na jugozapadnoj strani doista postoji nedostatak garaže, ali zar nije bolje lokacija ispod srednjoškolskog igrališta. I neprihvatljivo je da se na toj lokaciji gradi novi trgovački centar, dodao je Ivčić. -
U nervoznoj i uzavreloj atmosferi pitanja su prštala na sve strane, ali iznošeni su i stavovi o mogućim lokacijama za garažu pa se tako moglo čuti i prijedlog da se garaža gradi ispod Mažuranićeva trga. Ivanka Reberski, predsjednica Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske, bila je decidirana u stavu povjesničara umjetnosti istaknuvši kako se takav objekt, poput garaže, ne bi smio graditi ispod Trga M. Tita. – Kazališni trg je završna i najznakovitija točka Lenucijeve potkove. To je definirana urbana cjelina koju možemo smatrati i predložiti kao svjetsku kulturnu baštinu. Mi se apsolutno suprotstavljamo tom projektu. Nismo protiv garaža, ali smo protiv gradnje na mjestima gdje je ne bi smjelo biti – kazala je Reberski. U raspravi su između ostalih sudjelovali Ratko Vučetić, Niko Gamulin, Tihomir Jukić, Frano Dulibić, Neven Kovačević, Tomislav Petrinjak, Velimir Rogina i brojni drugi.
Na kraju diskusije razvila se polemika oko gradnje metroa u Zagrebu. Prof. Damir Pološki s Građevinskog fakulteta ukratko je predstavio aktualnu ´Prometnu studiju Zagreba i šire okolice´ u čijoj izradi sudjeluje. Izjavio je da je metro jedino rješenje za prometne probleme u gradu. Kao i prof. Jukić, zalaže se za gradnju garaža ali samo za domicilno stanovništvo.
Gosp. Malenica, koji je radio u Gradu Zagrebu na prvom zagrebačkom GUP-u iz 1971., izjavio je da se već tada razmišljalo o metrou, ali da su tada moskovski stručnjaci procijenili da se njegova gradnja ne isplati u gradovima s manje od (minimalno) milijun i 800 tisuća stanovnika. Marijan Ključarić mu je replicirao da to danas više ne vrijedi te da gradovi od 500 000 do milijun stanovnika već rade na metro linijama, te da od većih europskih gradova, samo još Zagreb, Beograd, Rim i Riga nemaju metro.
Na koncu, kako je primijetio jedan od sudionika, premda se ni na ovoj javnoj raspravi stavovi suprotstavljenih strana nisu približili, stvorena je snažna kritična, prije svega stručna, svijest o nužnosti rješavanja problema prometa i parkiranja u Donjem gradu, a dakako samim time i u cijelom Zagrebu.
Pozivamo vas da s jednakim interesom pratite i nastavak našeg programa.