Festival
Autor/izvor: Davorka Perić 10/08/2011
Završio je 11-ti međunarodni festival vizualnih i audio medija Vizura aperta u Momjanu, ove godine posvećen zvuku. Prva polovica velke nagrade pripala je Maji Marković za video instalaciju u zvoniku crkve Sv. Martina u Momjanu 'Orgulje'; dok je druga polovica pripala Laboratoriu Bambini te njihovim mentorima noTHING za rad Mapa Momjana za odrasle.
Na festivalu su djelovale arhitektonska, slikarska, fotografska, te radionica o doživljaju prostora, a festivalski program kroz pet dana predstavio je ukrajinski video, video radove Damira Očka, kroz projekcije u zvoniku i na zidu crkve, film i knjigu Borisa Greinera, te je u zvoniku postavljena izložba Eveline Turković Slika od Zvuka, vidjeli smo i tek izašlu monografiju Vlaste Žanić nastalu kroz autoričine razgovore s urednicom knjige Evelinom Turković, posljednjeg dana festivala na tri punkta i kroz šetnju mjestom vidjelo se dvadesetak radova najnovijeg momjanskog postava koji je realiziralo pedesetak autora.
Stručni žiri u sastavu Dezi Cetina, voditeljica Galerije Dante iz Umaga, David Belas, performer iz Poreča, Marijana Miloš, umjetnica i set dizajnerica iz Rijeke, te David Lušičić, arhitekt također iz Rijeke našao se na teškom zadatku vezano za odluku o nagradama festivala, budući da su svi radovi bili kvalitetni i dijelili duh zajedništva koji je prožimao Momjan razmišljalo se dugo o zajedničkoj nagradi za sve sudionike. U zadnji čas odlučili su simbolične nagrade podijeliti tako da svaku nagradu, pa i onu prvu dijele dva dijela:
Prva polovica velke nagrade pripala je Maji Marković za video instalaciju u zvoniku crkve Sv. Martina u Momjanu "Orgulje". Rad koji je spontano nastajao iz želje da se pomogne drugim sudionicima festivala, skladan s neplanirano nadolazećim momjanskim situacijama u kojima umjetnica čisti i oživljava orgulje pospremljene u zvoniku, zainteresiran za to što umjetnica radi stari momjanski župnik na zamolbu autorice simulira sviranje na orguljama. Video zapis tih događaja postavljen je kao video instalacija na kamenom zidu zvonika, koji lomi sliku u nepravilnim oblicima formirane kamenom zida zvonika.
Druga polovica velike nagrade pripala je Laboratoriu Bambini (Anja, Ivana, Lea, Tija, Sara, Jakob, Istok, Irma, Mikula, Katja, Laura, Paula, Petar, Eneja i Chrisel) te njihovim mentorima noTHING (Aneta Mudronja-Pletenac, arhitektica, Tomislav Pletenac, etnolog, Senka Božić, antropolog i Mario Vrbančić, redatelj) za rad Mapa Momjana za odrasle koji je nastajao za vrijeme trajanja festivala, a prezentiran je kao šetnja i instalacije po mjestu uz izjave djece vezano za sedam punktova u Momjanu koje su odabrali kao svoja mjesta obojena osobnim doživljajima i ispričana dječjim riječima. Ovaj rad je mapa Momjana za odrasle koji su zaboravili gledati i doživljavati prostore, te upućuje na artikuliranja novih značenja koja su djeca sačuvala.
Prve "dvije strane jedne medalje" kako je žiri nazvao nagrade pripale su Davoru Sanvincentiju i Ivanu Marušiću Klifu za audio instalacije.
Davor Sanvincenti predstavlja momjanski festival kroz ambijentalnu instalaciju Prije prvog svijetla, na brdu iznad Momjana. To je rad nastao višednevnim promatranjem pejzaža i mjesta gdje prve zrake sunca stižu do Momjana, rad je vremenski i udaljenošću izoliran, te je preselio sudionike festivala i publiku u specifičnu svjetlosnu i zvučnu vizuru autora. Ivan Marušić Klif je postavio zvučni rad u akustičnom prostoru kupaonice Nogometnog kluba Momjan, autor je snimao mobitelom rečenice upućene grupi ljudi kojima se obraćao, te ih reproducirao na način da se riječi postepeno pretvaraju u nerazumljiv apstraktan zvuk.
Druge "dvije strane jedne medalje" pripale su Tomislavu Brajnoviću za rad Čuvik u trližu, video rad s nepomičnim kadrovima odmora, koji ukazuju na hvatanje trenutka i koncentrirani zvučni doživljaj prostora. Druga strana ove medalje dodijeljena je Bojanu Gagiću za rad koji je u potpunosti osvojio srca djece koja sudjeluju u radu kao i pažnju publike. Umjetnik je fotografirao djecu na mjestima koja su ona sama izabrala i stetoskopom mjerio otkucaje dječjih srca, rad Disekcija je prezentiran kao niz fotografija djece sa zvučnim zapisom otkucaja srca. Bojan Gagić predstavio se i dva dana ranije instalacijom na nogometnom igralištu gdje je autor postavio kolektore sunčeve energije koju je pretvarao u zvuk.
Treće "dvije strane jedne medalje" pripale su mladoj talentiranoj učenici Mauri Batarilović iz Umaga za video radove Bez kompozicije i Osobnost koji su prezentirani u sklopu video radionica Aktivno gledanje, Marka Ercegovića održanih u Bujama i Momjanu 2011., a na prijedlog povjesničarke umjetnosti Lorelle Limoncin Toth i Zoltana Totha, fotografa iz Buja. Druga strana ove medalje pripala je Nicole Hewitt profesorici na Likovnoj akademij u Zagrebu i jednoj od mentorica momjanskih studenata, vizualnoj umjetnici, autorici brojnih video radova i filmova za njezin drugi momjanski performans Bez naziva, održan na Nogometnom igralištu u Momjanu, u kojem su Nicole Hewitt i Ana Hušman u pratnji publike izgovarale fragmente tekstova jedna za drugom.
Posebno priznanje festivala, momjanske kuhinjske krpe, pripale su umjetnicima Borisu Greineru i Alemu Korkutu koji su tijekom trajanja festivala pripremali hranu za sudionike, te je još jednom na taj način ukazano na to da je svakodnevni život i opstanak umjetnika i umjetnosti u Momjanu stvarna slika pozicije umjetnosti danas.